Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 99

Share |

AMBTELIJKE KLEUREN (140211)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De ambtelijke kleur grijs van de nieuwe gelede trams was natuurlijk vanaf 1957 visueel niet zo’n beste keuze! De kleur was niet goed zichtbaar, ambtelijk, voorzichtig en niet geheel ongevaarlijk, omdat je grijs niet zo goed zag in het verkeer als het donker of mistig was. De kleur paste wel goed bij zo’n overheidsbedrijf als het Gemeente Vervoerbedrijf, maar niet goed in het steeds gevaarlijker verkeer. De mentaliteit van het GVB was nou eenmaal ‘officieel’ aan het eind van de 50-er jaren. Alles wat met de overheid te maken had, was nu ambtelijk saai, voorzichtig en ingehouden. Postkantoren, belastingkantoren, telefoonkantoren, politiebureaus, gemeente energiebedrijven, gemeentehuizen, het GAK en gemeentelijke vervoerbedrijven en alles wat daarmee te maken had, hadden datzelfde imago.

Zelfs de ambtenaren hadden allemaal grijs haar, grijze kleding, grijze sokken en grijze schoenen en hun taal was saai. Als publiek mochten we het gewoon niet leuk vinden. We mochten al blij zijn, dat al deze publieke voorzieningen er waren. En dat we af en toe wat terugkregen van de belastingen! Om ons zoet te houden. Zelfs grote vervoerbedrijven, zoals de NS waren eerst hoofdzakelijk grijs, werden toen hoofdzakelijk groen maar geel werd tenslotte de huiskleur. In de jaren ‘70 keerde het tij. De kleuren werden vrolijker. Zeker bij het GVB. Niet alleen het GVB-trammaterieel werd nu geel. Ook het totale imago van het GVB veranderde.

Het trammaterieel kreeg dezelfde kleur als de streekbussen. Maar de stadsbussen deden in eerste instantie weer niet mee! Het was allemaal een stuk beter dan het oerdegelijke grijs. Zelfs de GVB-gebouwen en remises werden intern opgefleurd. Wat grijs was, werd nu lichtblauw. Dus grijze deuren werden blauwe deuren. En alle medewerkers met grijs haar of grijze sokken werden ontslagen! Na de totale vergeling van het openbaar vervoer volgde plotseling een totale ommekeer. Bij tramhobbyisten ging deze verandering als een lopend vuurtje. En ze riepen ‘de 767 is wit/blauw. Het is prachtig‘, het was de kleurproefwagen voor de wit/blauwe kleuren’. De 767 werd ook de enige 725-er in nieuwe kleuren.

En tramlijn 12 was de eerste lijn waarop de 767 dienstdeed. Daarna volgden nog talrijke andere vaak 40 jaar oude tramwagens. De omschildering had natuurlijk ook te maken met de normale schilderbeurten. Daarom waren de elektronen de laatst geschilderde in de nieuwe frisse, goed zichtbare kleur. En zoals iedereen verwachtte, was wit/blauw ook de nieuwe kleurcombinatie van de Combino’s. Nu de gewoonste zaak van de wereld. Je kunt je niet meer voorstellen, dat 40 jaar geleden het rijdend materieel van het GVB grotendeels ambtelijk blauw of grijs was.

Omdat AEG-er 236 de kleuren heeft van eerdere tramgeneraties kunnen de jongeren onder ons zien wat de Gemeentetramtrams mooie kleuren hadden, voordat ze allemaal het saaie maar degelijke gemeenteblauw kregen. Helemaal in combinatie met de houten zijpanelen en de grote wagencijfers. Allemaal in een tijd, dat alles, zelfs de wagencijfers belangrijk waren en ieder GVB-personeelslid een mooie pet droeg en op het uniform flinke, fraaie koperen persoonlijke cijfers zichtbaar waren. Mijn busvriend van lijn 12 had nummer 1796! ‘t Is maar dat je het weet……..

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker