Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 93

Share |

EEN TRAM NAAR AMSTELVEEN? (030111)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als je tegen mij in 1961 bij de opheffing van lijn 5 naar het Amstel Station had gezegd, dat we over een aantal jaren een nieuwe lijn 5 zouden hebben, die naar Amstelveen zou gaan, had ik je niet geloofd en je een fantast genoemd.

Toen zaten we in een tijd, dat het woord TRAM een ouderwetse klank en geen toekomst had. Het toverwoord voor Amsterdams openbaar vervoer was toen metro. Nu, in 2010, is lijn 5 naar Amstelveen de succesvolste tramlijn van het GVB met meer dan 40.000 passagiers per dag en is er voor lijn 5 zelfs speciaal materieel, de tweerichtingserie 901-920 en de tweerichting Combino’s 2201-2204. Terwijl de gemeente Amstelveen maar ternauwernood akkoord ging met de Amsterdamse tramplannen.

De 901-920 waren de eerste beruchte ‘trapwagens’ in de Amsterdamse geschiedenis. Door de toename van de vele passagiers werden de Amstelveen Combino’s pas besteld toen ook de andere Combino’s kwamen. De tweerichtingstrams waren noodzakelijk omdat de gemeente Amstelveen eerst niet meer ruimte voor een Amstelveens lijn 5-eindpunt beschikbaar wilde stellen. Zoals we allemaal weten had Amsterdam al twee maal eerder een lijn 5 gehad.

Voor de tweede wereldoorlog was er een lijn 5 van de Oostzaanstraat helemaal naar de Weesperzijde en vervolgens in 1939 naar het Amstel Station. Na de oorlog was er nog maar een klein lijn 5-je over, dat het Amstel Station en het Centraal Station verbond en waar de Utrechtenaren furore maakten. Op 17 september 1961 werd de klassieke en bescheiden lijn 5 opgeheven door werkzaamheden, die met de aanleg van de IJ-tunnel te maken hadden. Na protest van de Amsterdamse bevolking keerde een paar maanden later lijn 5 weer terug. Maar toen als spitsuurtramlijn.

De Weesperstraat werd niet meer aangedaan. De Utrechtsestraat kwam hiervoor in de plaats. Lijn 5 hield het toen vier jaar uit. Opnieuw was bij de terugkomst in 1978 lijn 5 een en al bescheidenheid. Met maar vier trams werden door lijn 5 het CS en Station Zuid verbonden. Eerst werd via de Vijzelstraat en later via de Leidsestraat en de Overtoom gereden. Later, in 1992, werd de Overtoom geruild met de Paulus Potterstraat en vervolgens werd naar Amstelveen getramd. Maar toen was dus lijn 5 al lang weer een echte tramlijn.

Vanaf 1990 werd doorgereden naar Amstelveen. Het opvallende aan het karakter van lijn 5 zijn, vanaf Station Zuid, de mooie vrije baan en de haltes/perrons waar ook de metrorijtuigen stoppen. Maar die metrorijtuigen hebben een andere instaphoogte en stoppen dus iets later of eerder. De haltes/perrons hebben twee verschillende instapniveau‘s en er is een apart beveiligingsysteem met lichten. Lijn 5 is eigenlijk een metram geworden.

Waren er in Amstelveen eerst twee eindpuntsporen. Later is er een derde spoor bijgekomen. Vanwege de bouw van de metro naar Station Zuid is lijn 5 nu verbannen naar een ouder deel van de route, die door de nieuwe, kleine lijn 5 in het begin werd gebruikt. De geschiedenis van lijn 5 kenmerkt zich door enorme bergen en diepe dalen. Het is van toepassing op de grote lijn 5 van voor de tweede wereldoorlog, de kleine lijn 5 tussen 1945 en 1961 en de laatste lijn 5 naar Amstelveen. In de meeste gevallen is er een duidelijk verband in de lijnenloop van opnieuw ingestelde tramlijnen. Lijn 5 is daarop een grote uitzondering, die zelfs de gemeentegrens overschrijdt en ook nog de drukste tramlijn van Amsterdam werd.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker