Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 92

Share |

REMISES EN WERKPLAATSEN (251210)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Met de opening van de nieuwe up-to-date Hoofdwerkplaats Rail in Amsterdam-zuidoost als vervanging van de CW Tollensstraat leek het of bij het GVB een nieuw tijdperk was begonnen. De CW Tollensstraat kon ook eigenlijk al lang niet meer vanwege de beperkte ruimte en de lengte van de dubbelgelede trams, die bijvoorbeeld maar net pasten in de schilderswerkplaats.

Natuurlijk was de plek van de oude CW ook bijzonder ongunstig, omdat deze midden in een woonbuurt was gelegen. En in deze nieuwe eeuw kan dat soort dingen niet meer. De CW sloot aan bij een grote stalling van de stadsreiniging aan de Bilderdijkkade. De verhuizing naar zuidoost was een juiste beslissing.

De Hoofdwerkplaats Rail is in zuidoost gekoppeld aan de werkplaats voor het metromaterieel. Dat betekende een besparing van de kosten en de nieuwe werkplaats heeft een erg eigentijdse inrichting. De oude CW werd tussen 1902 en 1905 in gebruik genomen. Dus bijna 100 jaar voor de opening van de nieuwe Hoofdwerkplaats Rail. Een deel van de oude CW werd gebruikt als remise totdat de remise Lekstraat werd geopend.

De CW Tollensstraat zal bij de opening ook grotendeels bijna aan de buitenkant van de stad hebben gelegen. Je kunt het je bijna niet voor stellen, dat de achterkant van de CW, het Kwakersplein, ooit het eindpunt was van lijn 13. Ik schreef onlangs over de tijdelijke terugkeer van de tram in de Borgerstraat, toen in 1961 het Bloemencorso werd gehouden.

De route van lijn 3 werd toen door midden gehakt, omdat het lange corso via de Overtoom ging. Voor hetzelfde geld had het GVB toen voor het Kwakersplein kunnen kiezen als tijdelijk lijn 3-eindpunt. Amsterdam had duidelijk toen niet meer dagelijks gebruikte tramsporen tot zijn beschikking. De nieuwe Hoofdwerkplaats heeft dertien sporen en er ligt als het ware een kringspoor om de werkplaats voor proefritten.

De trams worden met een traverse op het juiste spoor gebracht, wat dat betreft is er in 100 jaar dus niets veranderd als je de Hoofdwerkplaats vergelijkt met de oude CW. Alleen de rijtijd naar de oude CW zal duidelijk korter zijn dan de wereldreis naar zuidoost. Hoewel de Gooise tram voor het Amsterdamse deel en een stuk door Diemen dezelfde route reed, is deze nauwelijks te vergelijken met de lijn 9-route en de GVB-sporen naar de Hoofdwerkplaats.

Maar het is wel opvallend! Dan te bedenken, dat er in het midden van Diemen een grote kerk stond, die werd afgebroken, omdat een stukje tijdelijke A1 door Diemen gepland was. Voor wat betreft de grote GVB-remises is het 100-jarig bestaan ook in het zicht voor Remise Havenstraat, die in 1914 werd geopend. Remise Lekstraat ging tussen 1927 en 1929 open. Ik weet het nog goed. Net zoals bij de Hoofdwerkplaats zullen deze ‘oude’ openingen ook veel ruimte hebben gegeven aan het GVB, dat toen nog Gemeentetram heette. Alleen zullen er andere mensen hebben gewerkt op deze locaties! Hoewel……

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

Open dag GVB-werkplaats Diemen
een beeldimpressie van 27 september 2008 van Jos Wiersema

Het Gemeente Vervoer Bedrijf hield zaterdag 27 september 2008 tussen 10.00 uur en 17.00 uur haar jaarlijkse open dag. Op de onderhouds- werkplaats voor tram en metro in Diemen kon een kijkje worden genomen bij de verschillende onderdelen van de werkplaats. Medewerkers van het GVB vertelden over hun werk en lieten alles zien op het gebied van techniek.
Samen met Cor Fijma en Jan Loman heb ik daar de volgende beeldimpressie gemaakt.
Foto's open dag GVB Diemen


- voor afspelen heeft u een FlashPlayer nodig -

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker