Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 89

Share |

DE LIJNEN 6, 11 EN 20 (061210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als je eens op je vingers natelt hoeveel ‘nieuwe’ tramlijnen in Amsterdam werden ingesteld en hoeveel van die ‘nieuwe’ lijnen succesvol bleken, is die score relatief laag. In de loop van de tijd werden we feestelijk getrakteerd op de ‘nieuwe’ lijnen 5, 6, 11, 12, 14, 20 en 26.

Veertig procent van deze tramlijnen is al weer verdwenen. De lijnen 6, 11 en 20 verblijven nu in het Museum Voor Verdwenen Tramlijnen. Het slaat nergens op, maar ik heb altijd het idee, dat ze weer terugkomen. Ik houd je op de hoogte! Lijn 6 was toch een belangrijke tramlijn, die het levenslicht zag, toen er vanaf 1977 onder de grond passagiers werden vervoerd. Met hun toestemming!
Toen lijn 6 ook nog werd verlengd van de Plantage Parklaan naar het Muiderpoort Station leek het of lijn 6 het eeuwige leven zou hebben. Het leek een soort lijn 3/6/10! Daarna ging het met lijn 6 precies de andere kant op. Van lijn 6 werd steeds meer afgeknabbeld. En hij reed zelfs op zijn route na elkaar twee kanten op. Eerst naar oost en daarna naar het CS. Logisch toch!…. Dus het leek erop, dat bewust naar een einde werd toegewerkt. Maar ja, als ik op een GVB directiestoel zou zitten, had ik misschien hetzelfde gedaan. Omdat we tegenwoordig met zijn allen terecht moeten presteren. Lege trams doen zeer en zien er zielig uit. Een volle tram is een rijdend feestje!

De introductie van lijn 11 was natuurlijk ook een feestje! Deze lijn 11 moest lijn 1 helpen. Dat was een goed begin! Maar lijn 11 was geen echte tramlijn. Meestal reed hij een normale dienstregeling, maar niet altijd. En zeker niet ’s avonds en op zondag maar voor een deel. Ook hier zag je weer het einde naderen door een magere bezetting! In de laatste weken van lijn 11 werden bij hoge nood op andere lijnen gewoon geplukte dienstwagens van lijn 11 op deze andere lijnen ingedeeld! Dus in de ochtend begon bijvoorbeeld de lijn 11-dienst en deze zelfde dienst eindigde als lijn 14! Dus je zag op het Surinameplein plotseling een elektroon op lijn 14. Want die was op zoek naar zijn andere route. Aan het eind van de dag waren er soms maar drie lijn 11-dienstwagens over.
Lijn 11 keerde ook op een andere manier weer terug. Deze keer als een bijzondere tentoonstelling of congreslijn, die via diverse aardige, bijna toeristische tramroutes het zicht op de Amsterdamse tramlijnen kleurrijker maakte. In 1991 werden we hoogfrequent met lijn 11 geconfronteerd in de Van Baerlestraat! Hij was een paar dagen op weg naar de RAI. Lijn 20 hebben we onlangs uitgebreid besproken! Ik had het onlangs over mooie lijncijfers. 20 won deze competitie glansrijk. Maar 11 komt zeker op de tweede plaats. Maar misschien heeft het gewoon te maken met nostalgie of dat we aan deze lijncijfers niet gewend zijn. Nou, dan weet ik er nog wel een paar. Ik heb het al eens eerder voorgesteld. Het wordt tijd, dat Amsterdam-noord trams krijgt, want met die metro wordt het toch niks. Het is veel te duur en er zijn te veel risico’s. Er wonen in noord te veel mensen. De Amsterdamse grond is volkomen ongeschikt voor een ondergrondse spoorlijn! En ik heb het bewijs!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker