Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 81

Share |

WAAROM WEL EN WAAROM NIET (111010)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Waarom heeft het zo lang moeten duren, voordat lijn 2 werd verlengd naar respectievelijk Slotervaart en Nieuw-Sloten? Nieuw Sloten is te begrijpen maar Slotervaart niet. Alle bewoners van Slotervaart-Zuid waren er al jaren! Waarom ging lijn 13 pas in de jaren ‘70 naar Geuzenveld en niet 20 jaar eerder? Waarom ging lijn 14 niet eerder naar Slotermeer?

Waarom keerden tramlijnen pas in de 80-er jaren terug op de Admiraal de Ruyterweg, terwijl het logischer en goedkoper was geweest dit gelijk te doen toen de NZH-trams daar verdwenen? Waarom kwamen tramlijnen pas in de jaren ’80 terug op de Insulindeweg, terwijl daarvoor op diezelfde weg tramlijn 11 reed, waarna na de opheffing ook hier de rails werden opgebroken en later weer werden herlegd. Sommige verlengingen zijn politiek goed te begrijpen, zoals de laatste en logische verlenging naar de Aker van lijn 1. Als de politiek daar tenminste een rol in heeft gespeeld. En lijn 5 naar Amstelveen? Waarom pas in de 90-er jaren? 25 jaar eerder was logischer geweest. Lijn 7 ging tijdelijk naar het Surinameplein. Niet meer naar het Mercatorplein en daarna helemaal naar Slotermeer. Waarom? Waarom ging lijn 6 op het Leidseplein eerst rechts af en toen links af? Natuurlijk komen er dan politieke antwoorden of geen antwoorden of antwoorden, die niet te begrijpen zijn, als je geen deel uit maakt van de gemeenteraad.

Het openbaar vervoer is eigenlijk in een stroomversnelling terecht gekomen. Soms lijken politieke deskundigen amateur-politici, die na vier jaar vaak weer wat anders gaan doen. Kijk naar de aanleg van die dramatisch en vreselijke metro. Zou die ooit afkomen? Je moet er niet aan denken, dat er weer wat rampzaligs gebeurt tijdens de bouw! Ik heb het aan de andere kant wel eens gehad over zeer suksesvolle perioden in de GVB-aanleg, die natuurlijk dankzij het GVB gestalte kregen. Als we in de toekomst loeren, valt er ook nog wel een en ander te verzinnen aan verbeteringen. Helemaal omdat er enkele jaren geleden in principe door het GVB is besloten, dat ALLE GVB-AUTOBUSSEN uit het centrum zouden moeten verdwijnen. Dus dan zijn in ieder geval de lijnen 21 en 22 aan de beurt. Wat komt er voor in de plaats? Opnieuw moeten we constateren, dat er de afgelopen decennia ontzettend veel goeds is gebeurd. Dit reed eerst aan buslijnen door het centrum: 5, 6, 11, 12, 13S, 14, 17, 18, 20, 21 en 22, 44, 45, 46, 47, 48, 49. Ze zijn (bijna) alle vervangen door railvervoer.

Denk buiten het centrum bijvoorbeeld aan buslijn 15, die toch veel beter een tramlijn had kunnen zijn. Tegenwoordig wordt er door lijn 15 weer hoog frequent door de stad geraasd en gestonken met een spitsfrequentie van 5 minuten! Je kunt best noodzakelijke tramlijnen plannen, maar ze moeten natuurlijk niet alleen maar erg veel geld kosten. Want dan weet ik er nog wel een paar. Zoals lijn 9 door de Bijlmermeer of lijn 14 via oost naar het Amstel Station. Of lijn 14 verlengen van Slotermeer naar Osdorp? Wat te denken van lijn 10 van de Van Hallstraat naar Station Sloterdijk. En overal in de stad staan de Combino’s te wachten, te schudden, te popelen en te huppelen. Echt waar! Er liggen nog steeds (nu onbruikbare) rails in de Haarlemmer Houttuinen. Die waren bestemd voor lijn 9 naar het Frederik Hendrikplantsoen. Maar wat dacht je van een verlengde lijn 4 naar Buitenveldert? Goed idee, he. Geeft lijn 4 ook een beetje karakter. Stom, dat ze daar nog niet aan begonnen zijn. En wat te denken van goede tramverbindingen in Amsterdam-Noord? Het zou niet meer dan logisch zijn dat te realiseren! Al is het alleen maar voor het milieu. Al zouden het bij wijze van spreken alleen maar heel goede verbindingen zijn naar de (toekomstige???) metro.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker