Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 78

Share |

ZAND EROVER (140910)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Vooral in het najaar als de blaadjes van de bomen tuimelen, is het oppassen geblazen voor alle trambestuurders in Europa en daarbuiten. En natuurlijk ook voor de Amsterdamse. Maar zeker voor ALLE andere verkeersdeelnemers. Om deze bewering te staven is een leuke wandeling langs de diverse tramlijnen de moeite waard. Niet om te wachten totdat er een remmende Combino verschijnt. Nee, je hoeft alleen maar op drukke kruisingen een blik te werpen op de rails en daar de zandsporen van de trams te checken.

Het gaat niet om enkele korrels, nee, er liggen echt hoopjes zand. Dat zandtrappen van de bestuurders gebeurde niet af en toe maar bijna constant. Zelfs bij iedere halte. Ik noemde al eens het effect van een glijdende tram op een pas afgereden bestuurder. Je moet toch wel een sterke geest hebben om je een aantal keren per dag je dood te schrikken.

Alweer een bewijs, dat er trams zijn na de dood. Tijdens een van mijn vele instructieritten ben ik me ook meerdere keren een bult geschrokken. Het voelde als een slechte droom. Het is alsof je op een ijsbaan staat en je gaat onderuit…..maar dan met een tram. Ik reed een keer op de 748 waarvan bekend was, dat er remproblemen waren. Alleen kon men in de remise de oorzaak van de remproblemen niet onmiddellijk vinden.

En toch werd de 748 uitverkoren voor een avondje instructie. Ik zal de momenten nooit vergeten, dat ik wilde remmen en er niks gebeurde met de 748! Daar komt nog bij, dat je altijd wel met een reden remt. En dat maakte de zaak alleen maar erger. Deze nietremmingen vonden onder meer plaats op de Middenweg en in de Reguliersbreestraat. Zoals je ziet heb ik nog steeds de schrik goed te pakken, want ik spreek toch zeker over minstens tien jaar geleden. Ik heb al eens kort genoemd hoe dat vroeger ging in de blaadjesperioden. Alleen was ik toen geen officieuze trambestuurder, maar slechts een avontuurlijke en zeer jonge voorbalkonpassagier, die het natuurlijk prachtig vond als de blauwe wagen onderuit ging. Sterker nog als het aan mij had gelegen, had de blaadjesperiode het hele jaar geduurd en hadden we het hele jaar de lucht van de verbrande bladeren geroken.

In die dagen was het op iedere halte raak! Dat trambestuurders toch nog ‘s nachts een oog dichtdeden mag een wonder heten. En misschien deden ze geen oog dicht! Door dat glijden tijdens de blaadjesperiode kregen ook de tramwielen het extra zwaar te verduren. In veel gevallen kregen de wielen platte kanten vanwege dat glijden. Dat geldt trouwens ook voor treinwielen. Dus veel tramwielen en treinwielen moesten/moeten in de blaadjestijd worden geslepen. Niet alleen tijdens het remmen sloegen de wielen door maar ook tijdens het wegrijden en het iets te snel opschakelen. Ik hoor sommige lezers vragen waarom in de blaadjestijd door de gelede trams zoveel werd gebeld. Het antwoord volgt bij deze…gratis. Het zandpedaal was automatisch gekoppeld aan de bel. Ik zag in die dagen mensen regelmatig geďrriteerd naar een tram kijken als er weer eens luid werd gebeld. Want zij dachten, dat de bestuurder dat expres deed. Maar uit de grond van mijn hart lag dat niet aan de trambestuurder. Hij hield alleen dat glijden van de tram onder controle en door zijn oplettendheid ging dat met het automatisch inschakelen van de licht irritante gelede trambellen. Maar zand erover.

 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker