Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 70

Share |

PAS OP NAT!! PAS GESCHILDERD (190710)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Werken als schilder bij het Gemeente Vervoer Bedrijf, voordat de gelede wagens de dienst uitmaakten, moet fantastisch zijn geweest. Een GVB-schilder werkte naar mijn mening niet echt, maar was meer aanwezig om zijn fantastische hobby uit te oefenen. Ik begrijp ook wel, dat ook deze baan niet altijd rozengeur en maneschijn kon zijn. Maar toch.

Stel je voor, dat lijn 10 een ander tijdelijk eindpunt zou krijgen. Daarvoor moesten dan alle lijn 10-koersborden in zeer korte tijd worden veranderd omdat VAN HALLSTRAAT moest worden gewijzigd in FRED.HENDRIKPLANTS. Of dat lijn 13 zou worden verlengd van het BOS EN LOMMERPL. naar SLOTERMEER. Hetzelfde gold natuurlijk voor de zijkoersborden, die destijds aan beide kanten van de motorwagens hingen. Ze waren eerst van hout en later van metaal. Of er waren heel veel dezelfde koersborden of dat schilderen gebeurde koortsachtig in de nacht voor de wijzigingen. Wat gebeurde er in de schilderswerkplaats toen lijn 27 zou worden ingesteld? Werden er dan 28 27-ruitjes gespoten? Dus 7 wagens maal 4 glazen. Of maakten de schilders er direct 30, dus 2 reserve?

Hetzelfde gebeurde dan met de lijnkleurglaasjes. Hoewel bij lijn 27 destijds het gerucht ging, dat Remise Havenstraat ze nog van lijn 23 had liggen. Natuurlijk moesten er ook nieuwe kopkoersborden komen. Per ongeluk werd bij een koersbord van lijn 27 voor de teksten zwarte verf in plaats van witte verf gebruikt. Het bord werd daarna ook gewoon gebruikt. De sjablonen voor de teksten van deze koersborden zullen wel in een archief zijn opgeborgen. Voor lijn 25 kwamen zij na bijna twintig jaar weer tevoorschijn, ging lijn 25 altijd naar de RIVIERENLAAN. Die naam was nu gewijzigd in PRES.KENNEDYLAAN.
Toen de 453 op lijn 17 zou gaan rijden, werd het oude sjabloon van lijn 17 gebruikt, waarbij natuurlijk SURINAMEPLEIN moest worden veranderd in OSDORP. Het schilderen van OSDORP op dat klassieke lijn 17-bord gebeurde met de hand! Maar het waren gelukkig maar ZES LETTERS. Omdat ik eens, op zeer jonge leeftijd, een oud lijn 12 kopkoersbord kreeg van een schilder in de CW, zit ik me ook af te vragen of alle oude koersborden opnieuw zijn gebruikt. Dus zat ik daardoor in 1962 niet in een lijn 18, 19 of 22 en waren deze koersborden overgeschilderd? Ik moet er niet aan denken!
Ja, tramrijden zorgde af en toe voor een zware geestelijke druk. Want de geschiedenis reed constant met je mee. In 2009 is dankzij digitale technieken het veranderen van een bestemming een fluitje van een cent, waar geen enkele schilder uren mee bezig is geweest. Dat letterschilderen was een drukke baan bij het GVB. Stel je maar eens voor wat er moest gebeuren met halteborden, die ook met de hand werden geschilderd.
Nogmaals dat LETTERSCHILDEREN was een fantastische baan! Trouwens, wat me een keer opviel in de schilderswerkplaats in de CW in de jaren ’90 was, dat dubbelgelede trams er maar nauwelijks in pasten. Wat zou men bij het GVB gedaan hebben als ze te groot waren geweest? Dit was dus een stukje met heel veel vragen. Misschien komen volgende week alle antwoorden, maar ik denk het niet!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker