Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 61

Share |

HOUD DE PAALTJES IN DE GATEN (100510)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Rond 1963 was ik zelfs ‘s avonds op pad om te genieten van het dagelijkse tramgebeuren. Bij buslijn 12 had ik mijn busvriend ome Ko en na mijn verhuizing naar Slotervaart was er bij de tram een uitstekende band met bestuurder Sosrosuwarno, vaste bestuurder van lijn 13.


De nieuwe Hortusbrug met de 621 op de eerste dag van de gelede tram op lijn 9, 19-5-1962
foto: Cor Fijma

Op die avond in april 1963 ging voor mij weer een droom in vervulling. Ik had eerst gezellig zitten bomen in het eindpunthuisje van lijn 13 aan de Sloterplas. Ik had alle verhalen sterke weer aangehoord van bestuurders en conducteurs. Maar de voorganger van Sos was naar het CS vertrokken en dus moest de 621 naar de kop van de eindpunthalte worden gereden.
‘Nou’, zei Sos, ‘probeer jij het dan maar!’ Ik ging op de bestuurdersplaats zitten (dat vond ik sowieso een wonderlijk voorrecht) en reed de 621 naar voren. Ik moet eigenlijk zeggen ‘scheurde’, want het tempo was ongetwijfeld een beetje boel te hoog. ‘Zo’, zei Sos, ‘ jij hebt haast!’. Maar het werd een van die avonden, die ik mijn levenlang nooit meer zou vergeten. Iedere keer als ik, decennia later, de 621 zag rijden, moest ik denken aan die avond aan de Sloterplas met Sosrosuwarno.


De 621 in de negentiger jaren
foto: Tom Mulder


De 621 in de negentiger jaren in een andere out-fit
foto: Tom Mulder

Uiteraard maakte ik daarna nog een ritje met Sos naar het CS. En ook bij andere ontmoetingen, hij als bestuurder en ik als wandelaar, was zijn begroeting altijd bijzonder beleefd en erg hartelijk. Als je nagaat waren er eigenlijk geen chagrijnige personeelsleden bij het Gemeente Vervoer Bedrijf. Maar ook op andere lijnen had ik een vriendschappelijke band met de GVB-bestuurders. Natuurlijk reed ik regelmatig met Joyce van lijn 1 mee en ook met haar vrouwelijke collega’s had ik altijd het grootste plezier. Maar ik hield wel het bordje NIET SPREKEN MET DE BESTUURDER in de gaten. Zelfs tijdens mijn jaren bij de TROS kwam er nog wel eens een aardig briefje van de GVB-bestuurders/sters. Zelfs van de weduwe van de lijn 3-bestuurder van de 453, die toen nog steeds op het Nassauplein woonde. Ik vind dat nog steeds een heel groot compliment. Toen ik in de jaren ‘90 weer trams ging fotograferen, iets wat ik sinds 1968 niet meer had gedaan, ontstond automatisch weer een band met vele GVB-collega’s. De eerste foto was die van de 779 op lijn 3.


De eerste foto was die van de 779 op lijn 3.
foto: Tom Mulder

Vooral de bestuurders van de Vijzelgrachtlijnen waren helemaal in. Toen ik aan het eind van de week op weg naar huis ging, zwaaide ik naar een bestuurder op een elektroon van lijn 24. Daarbij vergat ik natuurlijk, dat de politie rood/witte metalen paaltjes in de grond had gezet om het verkeer te leiden. De schade aan mijn auto was toen aanzienlijk. En er wordt door de lezers a.u.b. niet gelachen. Het contact was er niet uitsluitend met bestuurders/sters, maar ook met de GVB-instructeurs. Door hen heb ik ook leren tramrijden, waar ik ze natuurlijk heel dankbaar voor ben. Gelukkig staan er geen paaltjes tussen de tramrails..

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker