Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 49

Share |

Trambestuurders gevraagd (deel 1) (150210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Omdat iedere jongen en elk meisje, als hij of zij nog niet volwassen is, trambestuurder/ster wil worden, volgt hier een gebruiksaanwijzing voor een schakelkast uit de tijd, dat je als trampassagier letterlijk naast de schakelkast kon staan.

Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt, dient het grote wiel van de schakelkast niet om met de voorwielen te sturen om daarmee naar links of rechts te kunnen gaan. De schakelkast dient om met de tram te gaan rijden of te gaan remmen. Het is eigenlijk je gaspedaal en je rempedaal tegelijkertijd. Als je het schakelwiel naar links draait dan remt de tram. Maar niet helemaal. Dat doe je met de handrem.
Voordat je gaat rijden, trap je op de bel om de andere verkeersdeelnemers te waarschuwen. Als je wilt rijden zet je de handrem los en dan draai je het schakelwiel naar rechts naar het rijgedeelte. Niet in een keer, want dan vliegen de weerstanden eruit. Dus je begint langzaam en als de tram zich in beweging heeft gezet, schakel je langzaam door. En hoe verder je naar rechts schakelt, hoe sneller de tram rijdt. Als het wiel op jouw schakelkast zich in de uiterst rechtse stand bevindt, betekent dat niet, dat je dat zo moet laten. Als je weer naar nul terugschakelt, houdt de tram zijn snelheid.
Tussen het rijgedeelte en het remgedeelte bevindt zich ook een neutraal gedeelte: de nulstand. De motoren zijn nu niet langer in werking. De tram rijdt neutraal maar rijdt wel door. Je moet er rekening mee houden, dat een tram moeilijk remt. Helemaal een oude tram. Dus remmen doe je eigenlijk met dezelfde voorzichtigheid als rijden.
En nog even dit. Rijd je bijvoorbeeld als automobilist in de buurt van een tram dan heb ik een belangrijk advies:

zo snel mogelijk wegwezen!

Als je plotseling zou proberen met de tram te remmen, zou dat opnieuw een slechte ervaring zijn. De tram zou dan gaan glijden in plaats van remmen. En ik kan je vertellen, dat dat geen prettig gevoel is! Want we bevinden ons nog steeds in een voertuig met ijzeren wielen en we rijden op ijzeren rails. Dus remmen doen we zeer voorzichtig en gelijkmatig. Mocht je toch gaan glijden dan beschik je over een hulpmiddel.


21 afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '80 en '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Naast de vloerbel bevindt zich nog een pedaaltje en daarmee bedien je het remzand. Als je gaat glijden trap je op het pedaaltje, waarmee je erg fijn zand op de rails strooit. Dat helpt bij het remmen, het voorkomt grotendeels het glijden. Behalve rijden is er nog iets wat je voordurend moet doen als je rijdt en dat is zeer goed kijken. De reden is natuurlijk, dat je betrekkelijk slecht kunt remmen. Dus met je gedachten ben je steeds een stuk vooruit. Je denkt eigenlijk constant vooruit.
Je moet er goed aan denken, dat dit tramrijden meer dan 100 jaar geleden door een Duitse fabriek in Berlijn werd bedacht. Toen was er natuurlijk bijna geen ander verkeer. Nu er zoveel verschrikkelijk verkeer is bijgekomen, is het logisch, dat, zo lijkt het, tegenwoordige trambestuurders meer remmen dan rijden. De techniek is zover gevorderd, dat remmen tegenwoordig ook veel veiliger is geworden. Je beschikt in alle trams tegenwoordig ook nog over de magnetische remmen, die je opnieuw als bestuurder kunt bedienen. Deze magnetische remmen kleven als het ware, als je dat wilt, op de rails en zorgen er voor, dat een tram sneller stilstaat. Als je nog steeds trambestuurder wilt worden dan vind ik dat erg moedig. De opleiding tot trambestuurder duurt ongeveer zes weken.
Maar dan ben je ook wat je altijd wilde worden: trambestuurder/ster in dat gezellige Amsterdam.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker