Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 48

Share |

Een nieuwe tramlijn! (080210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Een nieuwe tramlijn is voor mij een feestelijk en waardevol geschenk uit de hemel! We werden, als hobbyisten, natuurlijk eerder allemaal extra enthousiast toen jaren geleden alle wagens bijvoorbeeld nieuwe lijnfilms met nieuwe lijnnummers kregen. Met nummers en kleuren waarvan we nog nooit hadden gehoord. Ik kon iedere keer als ik een wagen van een nieuwe tramlijn zag het ook bijna niet geloven.

Zo’n nieuwe tramlijn is voor mij als een groot Sinterklaascadeau, prachtig en feestelijk en kleurrijk verpakt. Zelfs in het donker moest ik er naar kijken. Helaas komt het niet veel voor dat Amsterdamse passagiers worden verwend met nieuwe tramlijnen. Trams met toen nog schitterend grote lijnfilms en kleuren. En lijn 20 was er zo een! Let wel WAS er een. Lijn 20 was gelijk weer een aparte lijn, omdat men had besloten, dat hier uitsluitend 780-ers op zouden rijden en dat de exploitatie uitsluitend overdag zou plaatsvinden.. En iedereen bij het GVB deed zijn best om die afspraak van de 780-ers na te komen. Maar al gauw verschenen er 602-ers, 635-ers en de befaamde 725-ers als vervangers van de 780-ers. Voor leken is een tram niet meer dan een vervoermiddel. Voor hobbyisten is een tram een vervoermiddel met een eigen persoonlijkheid. Met een eigen geluid en karakter. Naarmate trams ouder worden, lijkt het of ze meer karakter krijgen. Maar als je favoriete tram wordt getroffen door bijvoorbeeld een zwaar verkeersongeluk komt dat bij de hobbyist extra zwaar aan. Ik kan er verscheidene uit de 725-serie noemen. Daar gaan we:725, 726, 728, 729, 730, 731, 733, 737, 738, 743, 747, 750, 758, 759, 760, 761 en 763. Het is ook niet te begrijpen, dat juist de leuke nummers van een serie het slachtoffer worden van verkeersongelukken. Zouden er dan toch dingen gebeuren op deze aardbol die wij niet weten? Nou heb ik het nog niet eens over zo’n echte inktzwarte dag wanneer ‘jouw’ tram wordt afgevoerd en zal worden gesloopt. Ik kan je verzekeren, dat je dan wekenlang nauwelijks een oog dicht doet. Toen de 725-ers allemaal zouden worden afgevoerd, stelde een van mijn langjarige tramvrienden mij voor dat ik er wel een bij mij in de schuur ging zetten om te bewaren. Zodat ik iedere dag thuis even in mijn tram kon gaan zitten. Het mooie zou zijn, dat ik met deze beslissing decennia lang iedere dag in mijn eigen tram kon gaan verblijven. Ik zou er dan voor zorgen, dat ook de verlichting weer ging werken. Terwijl er dan in Amsterdam allemaal van die nieuwe karakterloze trams zouden rijden. Maar dat maakte dan voor mij niets meer uit. En stel, dat ik deze aardbol zou verlaten, dan nog zouden mijn familieleden jarenlang van mijn museale bezit kunnen genieten. Zou er iets mooier voor hen zijn?


20 afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '80 en '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Het vervelende van nieuwe tramlijnen is als de marketing niet vlekkeloos verloopt, want dan lopen de nieuwe lijnen het risico weer te verdwijnen. Iedere keer als ik een bijna lege lijn 20 zag rijden, bekroop me de angst, dat deze lijn vast niet oud zou worden. En we weten hoe het afliep met lijn 20, waarvan echte Amsterdammers niet eens wisten wat het lijnnummer betekende, wat de richting en de bestemming was. Maar ja, aan de andere kant was er altijd de mogelijkheid, dat er plotseling weer een nieuwe lijn 20 zou opstaan. Want ook dat zou niet de eerste keer zijn. Je moet altijd positief blijven denken. Al is het maar tijdelijk!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker