Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 46

Share |

De Elektronen (250110)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het leek net of de tramserie 670-724, afgeleverd vanaf november 1966, eeuwig nieuw was en niet te vergelijken met de andere series, die een paar jaar ouder waren. Ik zie ze nog komen, het waren plaatjes! Het leek ook altijd of deze trams nooit wat mankeerden.

Ja, we wisten natuurlijk van kleine reparaties of revisies en van een enkele forse aanrijding, zoals de 683, en we wisten ook, dat zij een dagje ouder werden. Maar het bleven altijd nieuwe trams. Bij sommige 670-724-ers gingen op het eind bijvoorbeeld de plafondplaten los zitten. De andere series, zoals de 635-669, werden veel rumoeriger en krakeriger als ze reden. De 670-ers bleven rustig, maar snel rijden en klonken als nieuw. Je hoorde niet eens de schakelkasten, zoals bij hun oudere broeders en zusters. De 602-ers werden vanzelfsprekend ook ouder, zeker in jaren en zij verloren zelfs hun rijstang en kregen een aantal jaren geleden een gangwiel. Het leek net of de 602-ers daardoor in een klap oude trams werden. En er was nog een ander probleem bij de oude series. Er was er letterlijk geen enkel onderdeel meer verkrijgbaar. Aan de andere kant functioneerden zij alsof het nieuwe trams waren. Net zoals trouwens hun voorgangers de 851-887. Maar zij legden het af door hun leeftijd. Zij gingen allemaal richting de 45 jaren. De aflevering was begonnen in het voorjaar van 1957. Er was echter een probleem bij onze verloren broers en zusters. Alle trams van de eerste gelede series werden stuk voor stuk minder comfortabel voor de passagiers. Althans vergeleken met de nieuwe series. Door het elektronische schakelsysteem bleven de elektronen erg prettig rijden en remmen en waren ze gemakkelijk te besturen. De 670-ers bleven eigenlijk hun hele tramleven gestationeerd in de Remise Havenstraat en waren zij de vaste trams voor de lijnen 1,2,6,7,10,13,16,17 en 24.

DIASHOW TRAMS UIT DE SERIE 670-724
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Maar op de Lekstraatlijnen zag je ze ook maar slechts in zeer kleine aantallen en dus tijdelijk. Een enkele uitzondering daargelaten. In de loop der jaren verbleven veel 670-ers voor erg korte tijd in de Remise Lekstraat. Je kunt eigenlijk stellen, dat de elektronische besturing van de 670-ers heel succesvol was na een erg lange proefperiode van de 570 en de 652. Nog opvallender is het dat je elektronische besturing daarna bij geen andere nieuwe serie terugzag of dat ze bijvoorbeeld werden ingebouwd als vervanging in oudere series. Het was als trambelangstellende bijna onbegrijpelijk, dat de 670-724 werden afgevoerd. Dat gebeurde in principe geleidelijk met uitzondering van tien wagens, die bij Moerdijk werden gestald als reserve als de Combino’s niet zouden voldoen. Wat je met tien elektronen uithaalt als reserve voor de 155 Combino’s is voor mij nu nog een vraag. En waarom ze niet naar Poznan gingen zoals hun voorgangers is een tweede vraag. Maar ik denk, dat het sleutelwoord ook hier ‘onderdelen’ was.

 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker