Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 44

Share |

Geluksnummers (110110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Iedere werkdag was het een plezier om de talrijke blauwe wagens, drie-assers en de kleine en grote gelede wagens over het Amsterdamse tramnet te volgen. Helemaal tijdens de winterdiensten, want dan reden er veel meer.

Ik kende alle motor en bijwagencombinaties uit mijn hoofd. Niet alleen de blauwe motorwagens met de bijwagens maar ook de drie-assers. Ik registreerde natuurlijk niet alleen. Er waren nog enkele andere enthousiastelingen, die ook gemakkelijk nummers konden onthouden. Sterker nog. Als je dat regelmatig deed, ging het onthouden op den duur je heel gemakkelijk af. Je had de bijna 35 jaar oude blauwen wel of niet met hun twee-assige bijwagens, waarvan sommige 50 jaar oud waren, de drie-assers, solo of met bijwagens en de kleine gelede wagens en de grote dubbel gelede wagens, waarvan er steeds meer kwamen. Als je zoveel mogelijk trams wilde spotten dan was je bij de Remise Havenstraat het beste af. Het was de grootste remise met de meeste stalruimte. De blauwe wagens wonnen die strijd in aantal, want die rammelden na de spits allemaal naar binnen. De blauwe stellen waren interessant, maar hun jongere beschaafde broers, de 60 drie-assige motorwagens en de 50 drie-asser bijwagens waren ook spannend. Sommige erg speciale nummers wonnen de wedstrijd. Want wat dacht je van de 717(de oudste bijwagen uit 1914), motorwagens 400, 500, 555 en 666 en de bijwagens 777, 800, 999 en 1000.


Foto: Tom Mulder


Foto: Tom Mulder

Een andere hobbyist was speciaal vroeg opgestaan om op 6 juni 1966 de 666 te fotograferen. Echt waar! Lijn 6 bestond toen jammer genoeg niet. In eerdere decennia waren ook nog de motorwagens 111, 222, 333 en 444 present. Maar hun leeftijd of onze pech zorgde ervoor, dat zij het tijdelijke voor het eeuwige eerder moesten inruilen. We zullen ze nooit vergeten…… Natuurlijk waren die nummers wel terug te vinden op (latere) busseries.

Maar dat gaf zeker niet dezelfde emotie. Een tram leeft tenslotte. Het is vreemd, dat wij als hobbyisten een sterke emotie voelen bij bepaalde nummers. Ik weet nog, dat de nieuwste dubbelgelede trams werden afgeleverd. Enkele maanden eerder zag ik dezelfde trams in ruwbouw staan in de fabriekshallen van Werkspoor in Utrecht. Sommige hadden nog niet eens een nummer. Maar om nu te zeggen, dat de emoties bij de blauwe 401 hetzelfde waren als bij de toen glimmende 701 ging zeker niet op. Toen de 701 ook 35 jaar was, was die emotie wel weer present maar lang niet dezelfde als bij de bejaarde 401.


Foto: Tom Mulder


Foto: Tom Mulder

De jaren spelen klaarblijkelijk ook een rolletje. Ik herinner me nog een bezoek aan de Havenstraat toen op een zijkant van de 701 nieuwe beplating werd aangebracht na een minder zachte kennismaking met een vrachtwagen. Zo’n ongelukkige 701 had toen weer wel wat ‘zieligs’. Maar met de 701 is het op den duur allemaal gelukkig weer goed gekomen.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker