Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 38

Share |

Een overstapje en twee enkeltjes voor de jongens  (011209)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als tramconducteurs in de jaren ’60 dagelijks hun dienst afsloten met het naar binnenbrengen van een twee-assig tramstel met een blauwe motorwagen en een twee-assige bijwagen was dat ‘naar binnen brengen’ niet het enige wat zij moesten doen. Het naar binnenbrengen deed de bestuurder wel.

De tramwagens werden ’s nachts geveegd en schoongemaakt en de ramen werden gelapt. Het afrekensysteem werd uiteraard ook toegepast bij het nieuwere materieel. De conducteurs gingen na binnenkomst in de remise naar het afrekenlokaal, waar een GVB-ambtenaar achter een loket al het kleine geld met een apparaat liet tellen. Die telapparaten hadden natuurlijk voor buitenstaanders iets magisch. Hetzelfde deed de afrekenambtenaar met de bankbiljetten. Nadat hij al deze handelingen had gepleegd en eventueel nieuwe kaartboekjes had uitgedeeld was ook voor de conducteur de dag beëindigd. De financiële verantwoording bleef vanzelfsprekend altijd bij de conducteurs.
De mannen van de afrekening waren keurige GVB-mannen met een officieel ambtenarenuiterlijk. Behalve, dat zij geld innamen werden ook direct nieuwe kaartenboekjes op bestelling uitgedeeld met enkeltjes, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Ook de ‘normale’ losse kaarten, dus niet alleen de boekjes voor de enkeltjes, weer voor volwassenen en kinderen, werden verstrekt. De lege kaartenboekjes werden bij het afrekenen ingeleverd. Natuurlijk werd na het tellen gelijk gekeken wat de omzet was geweest. Niet zozeer was de omzet op zich belangrijk maar wel de hoogtes van de geldbedragen, die het personeel daarmee inleverde. Daarna vertrokken de conducteurs met in hun tassen honderden guldens aan nieuwe kaartjes. Als je in die tijd alle voor die dagen in gebruik zijnde kaartsoorten kon bekijken, keek je je ogen uit. In ieder afrekenlokaal hingen op een groot bord alle verschillende kaartsoorten. Je had natuurlijk de normale kaarten, zoals de crème ‘normale’ kaarten voor volwassenen en de groene kaarten voor kinderen. En op de voorbeeldborden werd ook heel duidelijk gemaakt, dat we hier inderdaad met voorbeelden te maken hadden.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Je kunt die tegenwoordig onveilige situatie van toen bijna niet meer voorstellen. De conducteurs, die hun wisselapparaten en geldtassen de hele dag met zich meedroegen en zich daarmee door de drukke tramwagens een weg vochten tijdens de spitsuren. Ik zit me zelfs nu af te vragen of er wel eens rare dingen gebeurde met al dat geld. Het ging niet echt om enorme bedragen maar de conducteurs hadden toch hun verantwoording en rare mensen had je toen ook. Of misschien bestonden die toen nog niet………

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker