Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 36

Share |

Zand en blokken (161109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als passagier ben je dat bijna niet bewust maar een tram kun je bijna niet stoppen. Echt waar! Natuurlijk zijn er de normale remmen. Maar het feit blijft, dat het contact tussen een tram en de rails bestaat uit metaal op metaal. Net als het contact tussen een auto en een weg bestaat uit het rubber.

Nu hebben we het voordeel, dat dat een goede verhouding is, die er voor zorgt dat je met een auto redelijk goed kunt remmen. Maar dat geldt bij een tram niet. Dus als het glad weer was, had je en heb je een probleem. Vroeger was dat geen probleem, want er was toch weinig of geen ander verkeer. Het kan ook niet anders, dat de constructie van trams is verbeterd. Je zag toen remmende trams meters voorbij een halte tot stilstand komen, omdat ze niet wilden remmen.
Sinds de jaren 50, met de explosie van het verkeer, is het daarom een stuk moeilijker om in een tram te rijden. En helemaal om deze te remmen. Daarom is er ongeveer 60 jaar geleden veel aan gedaan om die beremming te verbeteren. Allereerst was het technisch mogelijk geworden een tramwagen sneller tot stilstand te brengen. Je ziet het onmiddellijk als je het huidige trammaterieel vergelijkt met dat van lang geleden. Dat sneller remmen komt onder meer door de aanwezigheid van de magnetische blokken, die tussen de wielen zitten. Bij een noodremming door de bestuurder schakelt hij dan de blokken in die dan op de rails vallen en de trams remmen.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Daarom zag je rond 1956 in een groot deel van de Amsterdamse trams in de wagens redelijk veel bordjes verschijnen met de mededeling HOUDT U STEEDS GOED VAST DUBBELE REMMEN. Wat dubbele remmen zijn weet ik nog steeds niet. Behalve, dat het misschien betekent dat de remmen dubbel zijn uitgevoerd. Als kind dacht ik altijd, dat de trams dubbel remden. Verder zijn trams al heel lang uitgerust met zand. Dat zand wordt door de bestuurders op de rails gebracht als hij merkt dat de rails glad zijn. Afhankelijk van het weer. Bij mistig en vochtig weer worden de rails glad. Iedere dag wordt bij het binnenkomen in de remise bij iedere tram het zand aangevuld, zodat er de volgende dag voldoende zand aanwezig is om te remmen. Daarom stonden in de Amsterdamse remises handkarren uit het begin van de vorige eeuw (dus van rond 1900)gevuld met zand. Een jaar of tien geleden werden de handkarren vervangen door plastic containers. Wie de magnetische blokken hebben uitgevonden weet ik niet. Maar je ziet ze in alle tramsteden. En wat er met de handkarren is gebeurd, weet ik ook niet. Maar ze staan erg decoratief in de tuin.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker