Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 32

Share |

De brug staat open (201009)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Een van de belangrijkste redenen voor vertragingen in het tramnet waren en zijn natuurlijk de geopende bruggen in voornamelijk het westelijk deel van de stad. Als Amsterdammers kennen we de soms dagelijkse irritaties, helemaal bij regenachtig weer, van de bruggen over de Kostverlorenvaart.

Soms lijkt het wel of de bruggen de hele dag openstaan. De bruggen in de Zeilstraat, aan het eind van de Overtoom, die bij de de Clercqstraat en bij de Nassaukade hadden op verschillende tramlijnen een zeer groot nadelig effect op de dienstregeling. Het betreft hier de lijnen 2, 1, 7, 17, 13, 14 en 10. Maar niet alleen de Kostverlorenvaart gaf deze irritaties (soms waren de open bruggen een mogelijkheid om even niet te fietsen of te autorijden en dus uit te rusten).


Lijn 7 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder

Ook de bruggen over de Amstel gingen regelmatig, maar wel veel minder dan de bruggen over de Kostverlorenvaart open. Zoals die over de Hoge Sluis, die in geopende toestand een last was voor opnieuw lijn 7 en lijn 10. En ook lijn 3 had last van de brug over de Amstel. Als laatste moet ik ook lijn 12 noemen, die bij het Amstel Station de Amstel oversteekt.


Lijn 9 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder

Ik kan me nog wel herinneren wat een chaos de twee open bruggen op het Nassauplein op het verkeer en op de toenmalige lijn 12 in de jaren ’50 bezorgden. Helemaal als ze bijna gelijktijdig openstonden, wat echt wel voorkwam. Op het Nassauplein was er toen echt een verkeerschaos. Vanwege de oplopende temperaturen van de brugdelen van de Hoge Sluis gedurende de warmste weken van de zomer werden deze brugdelen dan ook gesproeid om ze niet te veel te laten uit te zetten waardoor ze helemaal niet meer open of dicht gingen.


Lijn 7 gevolgd door lijn 6 op de Hogesluis (brug 246)
foto Tom Mulder

Soms kom je oude foto’s tegen met heel onbekende situaties en onlangs ontdekte ik, dat het viaduct tussen het Nassauplein en de Spaarndammerstraat er eerst helemaal niet was! Het verkeer werd toen geleid onder een viaduct langs de Kostverlorenvaart totdat aan het eind van de jaren ‘20 van de vorige eeuw het Spaarndammerstraatviadukt werd gebouwd.


Lijn 3 op de brug van over de Brouwersgracht in de Marnixstraat
foto Tom Mulder

Een ander ‘nieuwbouwproject’ was de Nassaukadebrug, die in de eerste helft van de jaren ’50 werd vernieuwd. De veel kleinere brug, die de Nassaukade met de 2e Nassaustraat verbond, had niet eens bovenleiding, zodat de trams van lijn 10 deze brug met flinke snelheid moesten oversteken. Ik kan me de laatste avond met de oude brug herinneren toen de meeste winkels in de 2e Nassaustraat hun etalages hadden versierd.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker