Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 31

Share |

DE AVONDSPITS (141009)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de tijd, dat ik nog op school zat, zo rond 1962-1963, had ik zo’n beetje mijn vaste tramroute (na mijn lesuren). Die vaste route zorgde ervoor, dat ik niets kon missen wat er met de blauwe wagens gebeurde. Beide remises hoorden bij deze tramroute.

Eerst ging ik kijken wat er bij en in de Havenstraat gebeurde. De Havenstraat was voor tramhobbyisten veel gemakkelijker toegankelijk dan de Lekstraat. Want als alle deuren van de Remise Lekstraat of ook wel de Kromme Mijdrechtstraat waren gesloten dan kon je alle informatie wel vergeten.


Remise Havenstraat
foto Tom Mulder

De zijramen waren bij de Lekstraat te hoog. Terwijl er bij de Havenstraat toch een heel andere sfeer heerste. Daarnaast was er de zogenaamde ‘Openluchtremise’(de naam die wij het gaven leek bijna op die van een ziekenhuis), die in 1962 werd gebouwd en een belangrijke capaciteitsuitbreiding voor de Havenstraat betekende. Natuurlijk waren de hobbyisten blij met deze uitbreidingen, behalve natuurlijk dat, vonden wij, je de historisch belangrijke blauwe wagens in de open lucht stalde. Want dat ging automatisch ten koste van de kwaliteit van de blauwen.


Remise Tollenstraat
foto Tom Mulder

Helemaal in de winter! Je vervoert toch geen passagiers in trams, die in vriestemperaturen waren gestald? Het was vast niet goed voor de motoren! Na ongeveer half drie kwamen zo langzamerhand de eerste trams de straat op, die het tramverkeer tijdens de avondspits moesten versterken. Natuurlijk waren daar de blauwe wagens voor lijn 13, de gelede wagens voor lijn 17 en dan ook nog de drie-assers voor de lijnen 1 en 2. De lijn 1 en 2-drie-assers werden dan nog gevolgd door de extra blauwe wagens. Als laatste was daar het spits en avondmaterieel voor de lijnen 16 en 24. Deze laatste lijnen bevonden zich het dichtst bij de remise Havenstraat. Zo vanaf half vier volgden dan nog de wagens van lijn 27. Nadat ik de beide remises had gechecked, ging ik natuurlijk ook even bij de Centrale Werkplaatsen langs. Want daar gebeurde ook het een en ander met de blauwe wagens. Er werd er misschien wel eentje geschilderd. Al was het maar een beetje. Of er waren wat technische problemen.


Remise Lekstraat
foto Tom Mulder

Ook hier hadden we in de winter het ‘geslotendeurenprobleem‘. We hadden geluk als de deuren open waren. Er ging zelfs een gejuich op bij de tramjunks als de deuren maar even opengingen. En van de CW ging het naar het CS om daar de omlopen en de indelingen te checken. Want hoe was nu de indeling van lijn 5? En hoe zat het met de blauwen van de lijnen 4, 9 en 25? Waren er nog grote veranderingen? En er waren natuurlijk altijd die onbegrijpelijke verschillen. Waarom reed de dienst op lijn 25 met een blauw stel zo vroeg en op lijn 24 zo laat? Er was nog een probleem. Want nu hadden we de remises en de CW gechecked. Dat betekende niet dat we nu op de hoogte waren van de lijnen 3,7 en 10! Dus morgen weer een dag!

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker