Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 20

Share |

GVB-ERS (100709)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Gekscherend schreef ik onlangs over één van de dominante GVB-ers, die wij als tramvrienden regelmatig tegenkwamen. Zijn aanwezigheid betekende ook meestal de aanwezigheid van een GVB-oudgediende de R1, die werd gebruikt als transportwagen, als rangeerwagen en klusjeswagen.

Bij het Kwakersplein, als vertegenwoordiger van de GVB-directie en een soort beheerder van de R 1, hield de heer Michels zich op. En net zoals bij de Remise Achtergracht was hij ook aan het Kwakersplein een strenge persoonlijkheid, die goed oppaste, dat niet-GVB-ers zijn landgoed betraden. Nou had ik in het begin van de 60-er jaren het initiatief genomen een gestencild weekblaadje met GVB-nieuwtjes uit te geven. Dat krantje had de interesse gewekt van sommige hoge GVB-pieten in de Centrale Werkplaatsen. Het krantje had een mooie en duidelijke titel ‘Tussen rails en bovenleiding’. Het vertelde al het nieuws over het materieel. Alle wijzigingen en nieuwigheden. In 1963 was de nieuwe tramserie 635-669 gearriveerd met twee-potige pantografen (ander woord voor beugels).
Later in het jaar verschenen er plotseling rondom de achterste poot van de beugels rubberen slangen. Deze rubberen slangen zorgden ervoor, dat deze pantografen bij breuken geen kortsluiting veroorzaakten. In het krantje had ik geschreven, dat deze stukjes slang dienden om de pantografen te verstevigen. Het artikeltje was verschenen toen de magazijnmeester van de Centrale Werkplaatsen contact op nam voor een gesprek met een van de technische mensen van het GVB, een ingenieur, die de versteviging rond de pantografen ging uitleggen. Ik had toch moeten begrijpen, dat deze rubberen band niet diende als versteviging maar voorkwam, dat er kortsluiting ontstond als de pantograaf het dak van de tram raakte. Dat gesprek zorgde natuurlijk voor een mooi contact binnen het GVB.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

We konden nu gewoon door de CW wandelen zonder dat we er door Michels werden uitgegooid. Je kunt je voorstellen, dat we bijzonder trots waren op dit ‘hoge’ contact binnen het GVB. Ik had nooit kunnen denken, dat ‘Tussen rails en bovenleiding’ door de hoogste GVB-ers werd gelezen. Nu was het eenvoudig zomaar een rondleiding in de CW krijgen en op die manier op de hoogte te zijn van belangrijke nieuwtjes over het GVB-materieel. Uit de oren van Michels steeg rook omhoog als we in de CW rondliepen. Dus nu zagen we regelmatig, dat bepaalde trams in grote revisie waren. Dat andere nieuwe pantografen kregen en dat sommige twee-assers of blauwe wagens ook nieuwe beugels kregen. Ze waren korter dan de oorspronkelijke beugels. We zagen ook, dat sommige trams rijtuigcijfers hadden gekregen van het nieuwe type. In de CW zag je dingen, die je als tramhobbyist nooit te weten zou komen. Door deze fantastische toegang zaten we bij het GVB op de voorste rij.

 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker