Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 190

Share |

NIEUW EN (K)OUD (230613)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag stonden in de 50-er jaren van de vorige eeuw bekend om hun verouderde, vooroorlogse trammaterieel. Het was een tramparadijs voor hobbyisten met veel ca. 50 jaar oude vaak bijna niet-remmende twee-assige trams. De trage Amsterdamse drieassers, die vanaf 1949 binnenstroomden, waren de uitzondering.


411 als wachtwagen op de Prins Hendrikkade met de klassieke wagennummers.

Maar vanaf het voorjaar van 1957 veranderde het imago van de Amsterdamse trams spectaculair en sensationeel. Er ontstond letterlijk een verschil van dag en nacht tussen het oude en het nieuwe materieel. Dat kwam natuurlijk door het nieuwe karakter van de enkelgeledes en ook door de voor Amsterdam ongewone draaistellen bij de gelede wagens in plaats van de twee of drieassige trucks.


411 lijn 27 Stationsplein. De 411 heeft de nieuwe wagennummers.

Die voor veel comfortabeler trams en het heel veel mooiere geluid van de draaistellen én de wielen zorgden. De oude tweeassers stonden bekend als stotende trams, waarin je je altijd GOED moest VASTHOUDEN. Helemaal als ze DUBBELE REMMEN hadden.


470, lijn 3, Wijttenbachstraat, oude cijfers.

Gesloten balkondeuren was ook iets, waar het GVB bij het oude materieel bijna nog nooit van had gehoord. Bij de nieuwe geledes kwam je binnen alsof je bij de Koningin of Koning op bezoek ging. Je kreeg nog net geen welkomstdrankje gepresenteerd en werd je jas aangepakt.


470, nieuwe cijfers, lijn 3, Celebesstraat.

In de winter was het er aangenaam warm en het GVB personeel was in de nieuwe trams gekleed of het hartje zomer was. Hun collega’s op het oude materieel waren daarentegen gekleed in dikke winterjassen en de bestuurders droegen dikke handschoenen.


454, lijn 3, Celebesstraat, 1958.

Ze bliezen ’s winters regelmatig in hun handen om ze te verwarmen en ze hadden ook nog rode neuzen (van de kou...). Je kunt je niet meer voorstellen, dat de oudste Unions en de eerste veertien trams van de Gemeentetram 100 jaar geleden totaal geen balkonafscherming tegen winterse temperaturen en regen of sneeuw hadden.


454 proefrit na revisie met nieuwe cijfers. Wijttenbachstraat - 1961.

De tramwagens reden in die tijd niet snel, maar toch! Ik had dat wel eens willen zien. Ik had het ziekteverzuim van de Gtr personeelsafdeling van toen ook wel eens willen controleren. Maar ook zestig jaar later had de vernieuwingsdrang bij het GVB ernstig toegeslagen.


456, lijn 3, Celebesstraat, 1958.

De twee assers waren tijdens weekends al verdwenen. Hoewel ze nog wel tevoorschijn werden getoverd bij drukke voetbalwedstrijden. Zowel bij Ajax als bij Blauw-wit/DWS. Je voelde, dat de blauwen zich niet lang meer door Amsterdamse straten zouden spoeden. En je hield je hart vast voor eventuele zware aanrijdingen.


456 nieuwe cijfers, lijn 10, Van Hallstraat. 1961

Of voor het vervangen van de klassieke wagencijfers door die moderne, strakke, lelijke cijfers, die natuurlijk alleen op de moderne gelede wagens thuishoorden. Toen deze nieuwe cijferkoorts bij het GVB begon, zag je in één klap het imago van de toen bijna 40 jaar oude blauwen veranderen. Denk nog maar eens aan de ‘vernieuwde’ 411 of de ‘vernieuwde’ 396 of de ‘vernieuwde’ 446 of de ‘vernieuwde’ 470.


438, lijn 1, Stadionstraat, 1963.

En nog vele andere seriegenoten. Ik kan nog steeds niet van die nieuwe irritante cijfers slapen. Het ergste waren ook enkele tweeassige bijwagens er aan toe. Ik heb de 792 al zo’n 4 decennia niet gezien, maar ik kan me nog steeds opwinden over die vreselijke nieuwe, moderne plakcijfers. Wat was de naam van de plakverantwoordelijke bij het GVB? En wat was het nut van het plakken van moderne cijfers op materieel dat spoedig zou worden gesloopt? Het leek wel of iedereen bij het GVB kon doen en laten wat hij wilde. Zonder er bij nagedacht te hebben wat het nut was van zijn actie.


438 nieuwe cijfers, lijn 2, Middentoegangsbrug, 1964.

Nou mopper ik wel over het GVB. Maar er zal geen ‘normale’ Amsterdammer zijn, die zich druk heeft gemaakt over deze plakakties in de 60s. Behalve de tramgenoten. Ik was altijd jaloers op die keurige Haagse HTM-collega’s, waar oude HTM trams van die prachtige, sierlijke, goudkleurige cijfers met krullen hadden en hielden. Zelfs op de eerste PCC-series! Tot in hun einde der dagen. Letterlijk. De sfeer was bij het Haagse tram- en busbedrijf in de vroege 60-er jaren toch beduidend klassieker dan in Amsterdam.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker