Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 182

Share |

DE BRUTALE EN BRULLENDE OMVORMERS (230213)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Honderden GVB-autobussen hebben wij, de fanatieke TRAMhobbyisten en tijdgenoten, meegemaakt. In alle mogelijke ontwerpen, uitvoeringen en kleuren. Je zag de moderner wordende tijd in het ontwerp van deze mensenvervoerders iedere keer terug. Ze vormden qua uitvoering de grens tussen vóór de oorlog en ná de oorlog.


161 LIJN K CS

En het leek, dat hoe verder in jaren, hoe sneller de GVB-bussen weer waren verdwenen. Ik denk, dat de legendarische Omvormers één van de populairste Amsterdamse autobusseries is geweest van de afgelopen 60 jaar. Dat was in een tijd, dat Amsterdam nog een beetje bijkwam van de ellende van de oorlog en voorzichtig het begin zag van de veel belovende westelijke (en zuidelijke) tuinsteden.


163 LIJN D AMSTELSTATION

Waar de Omvormers hobbelend over de tijdelijke straatstenen veel jaren van hun carriere sleten. Ze kwamen in 1948 en in 1962 waren ze weer allemaal uit Amsterdam verdwenen, waarna nog een kortere loopbaan op een autosloperij in Soest volgde. Waar ze gratis konden wegroesten. Nou was 14 jaar best veel jaren voor een autobus.


167 LIJN H KALFJESLAAN

Maar ik vond het spijtig, dat ze waren verdwenen. Geen één werd er helaas bewaard voor het museum. Het meest opvallende was de opvallend grote motor van Kromhout. Vlak naast de chauffeur/bestuurder. Met op de motor, links vooraan, een uitdagende trekknop om de motor uit te schakelen (maar dat deed ik net niet). Links naast de motor bij de bestuurder bevond zich een enorme stang, waarmee hij met veel moeite de half-automaat kon bedienen.


169 LIJN 40 STATIONSLOTERDIJK

De stang kon naar voren of naar achteren. De tweede versnelling kwam in actie als de Omvormer brullend snelheid had gemaakt. Het andere opvallende onderdeel waren de automatische instapdeur en de uitstapdeuren, die met één druk op de knop open of dicht gingen. Bij de vorige, vooroorlogse busserie de 126-157 had je voor open en dicht twee verschillende knopjes. De Omvormers waren nog net bordbussen.


170 LIJN L NASSAUPLEIN

Er zou hierna nog maar één serie zo worden uitgerust, waarna de verdraaibare richting- en lijnfilms werden geïntroduceerd. Boven op de motor stond tenslotte de betaalbus. Achter de rug van de bestuurder hing een leren gordijntje om het binnenlicht voor de bestuurder te dempen, zodat het niet spiegelde in de voorruit. De Omvormers hadden nog een ander voordeel. Van binnen rook het altijd licht naar lekker ruikende olie.


177 LIJN 23 SURINAMEPLEIN

Maar dat kwam waarschijnlijk door de Kromhoutmotor voorin de bus. Wat me ook nog bij is gebleven is het rode signaleringslichtje voor haltes. Bescheiden in puntvorm boven de ruit van de bestuurder. De Omvormers waren voor mij de toegang tot de nieuwe wereld in die eerste jaren van mijn leven. Toen ze de volle bussen waren van onder meer lijn F, die toen hobbelend over de kinderkopjes van de Hoofdweg, hun weg vonden naar Station Haarlemmermeer.


183 LIJN 26 EUROPAPLEIN

Toen dacht je nog niet na over wat de volgende carrièrestap van de Omvormers zou worden. Zoals de 3 bussen per dag van lijn K, die de hele dag maar rondjes rond het CS zouden draaien. Als je op de rijtabel van de lijn K-bussen keek, zag je dat er wel minimaal 25 ritten zouden zijn op één dag. Ook daar reed ik wel eens met mijn lijn 12-vriend (hé, Ome Ko!)de rondjes mee. Ik had het juist over de betaalbussen van de Omvormers.


185 LIJN K CS

Op lijn K vlogen de hele dag de koperen centen je om de oren. Want dat was het echte, officiële lijn K-tarief! Ik zat me toen op zeer jonge leeftijd al af te vragen of het GVB er een beetje uitsprong met die cent per passagier! En of die Omvormers niet zouden slijten van al die CS-rondjes. Zowel in de remises als in de garages werd het werk toch wel een stuk gemakkelijker met al die nieuwe onderdelen als de lijn films. Zowel bij tram als bus. Bij de bordbussen en de blauwen moest wel heel hard worden gewerkt om beugelcijfers, glaasjes en borden te verwisselen. Ik had toch ook nooit kunnen bedenken, dat ik plus minus 50 jaar na datum, die geweldig brullende Omvormers zou herdenken.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker