Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 179

Share |

DE DRUKSTE OVERSTAPPUNTEN (140113)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Net zoals in elke stad zijn er talrijke openbaar vervoeroverstappunten. Ook in het kleurrijke Amsterdam. Tramwetenschappers kennen deze overstappunten natuurlijk met hun ogen dicht uit hun hoofd. Tijdens onze dagelijkse wandelingen door het tramwalhallah reageren wij op de lay- out van het Amsterdamse tramnetwerk alsof het onze woonkamer is.


322 LIJN 11 CS

Laten we eens alle tramoverstappunten onder elkaar zetten. We beginnen uiteraard bij het CS, hoewel ik mij uit mijn kindertijd herinner, dat er juist daar niet zo veel werd overgestapt. Het was daar meer een verlenging van de tramlijnen en van de noord buslijnen of andersom. Overstappers waren er dus wel, maar die kwamen meestal van de buslijnen of zelfs eerder van de tramlijn naar Monnickendam, Edam en Volendam en de NACO-buslijn naar bijvoorbeeld het toen nog kleine Purmerend.


366 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN

Met de openbaar vervoerexplosie van de afgelopen decennia, door het groeien van de spoorlijnen rond Amsterdam, het groeien van Amsterdam-noord en het in gebruik nemen van de IJtunnel en het steeds maar groeiende passagiersaantal, lijkt het CS helaas meer een lastige verlenging van tram en buslijnen dan een écht overstappunt.


397 LIJN 13 ROZENGRACHT

Als de in aanbouw zijnde metrolijn over een aantal jaren ook klaar zal zijn, krijg je er weer een verplaatste concentratie van nieuwe overstaplijnen in noord in plaats van alleen maar een nieuw GVB-metro-eindpunt. Wat heeft dat dan voor gevolgen voor de drukte bij het Centraal Station. Of verdwijnt die drukte dan onder de grond door de kruising van twee CS-metrolijnen?


401 LIJN 17 MARNIXSTRAAT

En gaat er dan nog maar één echte tramlijn over het Damrak? Omdat de rest is verlegd of opgeheven? De Munt is natuurlijk nog wel een overstappunt. Net zoals het Weteringcircuit. Een écht overstappunt is er onder meer op de Ceintuurbaan/Ferdinand Bolstraat of bij de Ceintuurbaan/Van Woustraat. Aan de andere kant bij het Roelof Hartplein, bij het Concertgebouw/Van Baerlestraat en bij de Koninginneweg/Van Baerlestraat. Gevolgd door de Overtoom/2e Constantijn Huygensstraat.


411 LIJN 10 WEESPERPLEIN

Dan komen de Kinkerstraat/Bilderdijkstraat en de De Clercqstraat/Bilderdijkstraat. Op de andere grote binnenring beginnen we bij het Marnixplein. Gevolgd door de kruising met de Rozengracht en de Elandsgracht met de Kinkerstraat. Dan volgen het drukke Leidseplein, het Weteringcircuit, het Frederiksplein, het Weesperplein en het Tropenmuseum.


411 LIJN 24 PRINS HENDRIKKADE

En ik mag de lijnen 10 en 26 niet vergeten. Omdat we allen heel duidelijk beseffen, dat buslijn 15 TRAMlijn 15 zou moeten zijn, opererend op de buitenste stadsring met een erg hoge spitsfrekwentie, blijft de hoop aanwezig, dat de politiek dat ook een keer ziet in deze jaren van economische malaise.


419 LIJN 2 MIDDENTOEGANGSBRUG

Dan zorgt deze eventuele overheidsbeslissing voor meer werk en een paar prachtige overstappunten. Want rokende dieselmotoren iedere vijf minuten op de zeer drukke buitenring lijken toch geen juiste oplossing voor een schoner stadsmilieu. De lange radiaaltramlijnen 1,2,5,13 en 17 zijn eigenlijk constante overstaplijnen, omdat hier op de heel veel haltes door de hele stad wordt overgestapt.


424 LIJN 27 CS

Zij het niet overal van tramlijn op tramlijn. Zoals we eigenlijk graag zouden zien. Hetzelfde geldt voor 4,9,16,24 en 25. En ook voor ringtramlijnen 3 en 10, die echt door de hele stad functioneren als aan en afvoerlijnen. En tot besluit zijn er nog 7,12 en 14, die een dubbele taak hebben. Ze zijn zowel ring als radiaallijn. Maar niet tegelijkertijd.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker