Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 167

Share |

DE FANTASTISCHE 670-ERS (290712)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In deze artikelen zijn de 670-724-ers een paar maal ter sprake gekomen. Het opvallende is, dat daar door de lezers erg uitbundig en positief op werd gereageerd. Komt nog bij, dat deze tramserie schijnbaar door het GVB ook werd gekoesterd. Leek het! Redenen genoeg om nóg eens op de 670-ers terug te komen.

Na het dramatische afscheid van de laatste, eerste (?) generaties gelede trams werden tien 670-ers ook nog nota bene reserve gehouden op een terrein in Moerdijk. Je weet maar nooit. Een locatie met een negatieve klank vanwege de ernstige brand van een paar jaar terug. Fanatieke hobbyisten bleven maar dromen dat de paar 670-ers wel weer door Amsterdam zouden gaan rijden. De 670-ers waren een soort noodtrams leek het voor ernstig niet functionerende nieuwe Combino’s. Ik vroeg me destijds al af wat je met tien reservetrams moet als je voor het hele net er ca. 200 nodig hebt.

Het leek wel of de 670-ers de redders in de nood zouden worden. Als hobbyisten waren wij altijd al nieuwsgierig waarom het GVB niet met elektronische besturing van nieuwe trams was doorgegaan. Nadat voor ons, ‘de amateurs’, bleek dat ze uitmuntend voldeden. De bediening was relaxed en de 670-ers waren snelle trams en ze bleven lang in dienst. Maar......de geschiedenis van de elektronen is heel anders! Ik wil je niet teleurstellen dus volg dit verhaal niet verder. Toen de 670-ers werden besteld, was het idee om met stuurstroom door te gaan omdat Simatic alleen daarmee zou kunnen werken. Daarnaast waren de 635-ers redelijk succesvol. Tijdens de proeven met de 570 bleek dat elektronische besturing ook met een nokkenkast functioneerde en zelfs minder storingen gaf. In een laat stadium zijn toen de tekeningen aangepast en is het 570-systeem gekozen.

Uiteindelijk bleek toch de mechanische bediening van de schakelkast vanuit de elektronica toch ook niet ideaal. Ik kan me nog wel herinneren, dat, tijdens het proefjaar 1966/1967, juist de 570 zeer regelmatig lange tijd uit het zicht verdween. In de verdere series na de 670-ers, zoals de 9G (de 780-ers), is toen de oorspronkelijke bediening weer ingevoerd. Dezelfde bediening als bij de 635-ers. Er was wel wat meer elektronica aanwezig onder meer bij de slipbeveiliging van het remsysteem. Aan de buitenkant lijkt een tram een betrekkelijk technisch eenvoudig vervoermiddel, dat altijd maar schijnt en moet functioneren. Iedere dag en van 6 tot 24 uur. Insiders weten dat de waarheid dus heel anders is! Sommige hobbyisten denken mogelijk dat de 670-ers gewoon ultramoderne Unions waren. Ze zagen er alleen veel mooier uit. Dus mooi niet! Blijft dus dat de hele serie 670-ers een sterk imago hadden van stoere, moderne trams met veel elektronica. Als je de verschillende tramseries zo bekijkt, kom je eigenlijk tot de conclusie, dat de betrekkelijk eenvoudige techniek, dus zonder Simatic, de beste resultaten heeft gegeven en voor beide niet Simatic-series voor hoge leeftijden heeft gezorgd.

Haal ze maar terug die 851-ers en de 602-ers. Terwijl wij altijd dachten, dat de 670-ers de beste resultaten gaven. Je zag ze altijd en overal en het waren er veel in aantal. Het heeft er niets mee te maken, maar van de hele serie ontbrak er nog maar één: de 689! Verbrand tijdens krakers onlusten op de hoek van de Willemsparkweg en de Van Baerlestraat. Met die zeer dramatische en uiterst trieste krantenfoto! Ik weet nog zo dat de 670-ers kwamen! Het leken trams uit een nieuw tijdperk. Geen geluiden makende schakelkasten en bestuurders die, voor de leken, bijna niets hoefden te doen. Dankzij dat hele kleine stangetje van de elektronische besturing. De handelingen van de bestuurders zorgden ervoor dat de 670-ers, zonder te glijden, wegschoten! Meestal met passagiers! De 670-ers zullen voor eeuwig stoere GVB-trams met een modern imago blijven.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker