Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 152

Share |

LIJN 18 EN LIJN 17 (110312)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

We wisten, dat het nog maar een maand zou duren! Dat op 9 september 1962 Amsterdam zou worden verrijkt met een sensationele, nieuwe lange supertramlijn. Ik had maandenlang al geen oog meer dichtgedaan! Toen, een maand voor 9 september, was het nog iedere keer afzien en werden we telkens in de 200-en van lijn 18 gepropt of als we mazzel hadden in de gelede 245 of 246. Die de hele lijn-18-dienst, ook ’s avonds, aanwezig waren.


Bij de opening van de nieuwe sneltramlijn 17 naar Osdorp - 9 september 1962.
Foto: Tj.E. Swierstra.

Al deze AEC-ers waren erg soepele autobussen, die gemakkelijk waren te besturen. Leek het! Het enige verschil tussen de 200-225 en 226-244 waren de twee verschillende carrosseriebouwers. Het opvallende waren de zeer kleine versnellingspookjes, onmiddellijk rechts van het stuur. Het gaf de bestuurders van lijn 18, en destijds ook de collega’s van lijn F/15, met het grootste gemak de gelegenheid om flink tempo te maken. Busbestuurder op deze juweeltjes van het GVB was een baan om jaloers op te zijn. Dat het niet een job alleen voor jonge mensen was, bewees bijvoorbeeld de tegen zijn pensioen aan zittende lijn F-bestuurder in 1961, die nog veel pittiger reed dan velen van zijn jongere collegae. Toen stuk voor stuk allemaal voormalige trambestuurders.


GVB 583 575 Ln 17 Dijkgraafplein  - 15 september 1963
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder

Terwijl hij over zijn halve leesbrilletje naar de tram/buskaartjes loerde of pittig en zeer vriendelijk een stempelafdruk uitdeelde. Begin september ’62 werden langs de hele route de tramhaltepaaltjes van lijn 17 in de grond gezet. De Cornelis Lelylaantrambaan was aangelegd. Net zoals alle rails in Osdorp. Opvallend was ook de keerlus van het Osdorpplein. Wat waren de plannen? Hetzelfde was van toepassing in de oude stad. Waar hier en daar de rails waren vernieuwd, zoals op de Postjesweg. En de eerste, glimmende 635-ers, met de weerstanden op de achterste geleding, vertoonden zich al op andere Havenstraatlijnen. Zoals 13, 16 en 7. In afwachting van de grote dag. Uiteraard waren er toen nog helemaal geen 670-ers! Op het Surinameplein met de kruising met de Haarlemmermeerstraat verschenen de tramverkeerslichten voor de nieuwe lijn 17. De SL2 en SL3 deden nog wat feestelijke eindklusjes in afwachting van de openingsdag en dat gold ook voor de klassieke AMC-bovenleidingmontagevrachtwagen.


GVB 583 575 Ln 17 Cornelis Lelylaan - 15 juni 1963
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder

Bij elkaar zullen ongeveer tien GVB-ers zo’n 1 ½ jaar aan de nieuwe lijn hebben gewerkt. Een ware, ongekende prestatie. Het nieuwe personeelshuisje voor het Dijkgraafplein werd op zijn plaats gezet en de baan werd verder schoongemaakt. De Tussenmeer was eerder nog een bouwplaats dan een gezellige winkelstraat, die het later werd. 80% van de huizen waren nog in aanbouw. Een enkele winkel was al open. En de trambaan bestond daar alleen nog uit rails en verse aarde. Op sommige bovenleidingpalen werden witte ringen geschilderd om aan te duiden, dat daar een afsluiter hing. En het toekomstige Dijkgraafplein werd door ons hobbyisten nog spottend ‘de woestijn’ genoemd.

Want er bevond zich echt niet meer dan het nieuwe eindpunthuisje met het bord STANDPLAATS LIJN 17, de rails en een smal trottoirtje plus een haltepaal en een lantaarnpaal bij de eindlus en veel zand en vergezichten naar de Haarlemmermeer. Dat was alles! De smalle, tijdelijke openbare weg bestond nog uit hobbelige stenen als een soort belofte voor een definieve weg in de toekomst. 9 september 1962 was de grote dag. Op de Tussenmeer in Osdorp stonden honderden mensen de officiële lijn 17-opening gade te slaan. En de 645, 644, 643, 642, 641, 640, 639, 638, 637, 636 en 635 stonden brandnieuw en braaf in een rijtje achter elkaar, nadat ze de officiele openingsrit vanaf het Surinameplein hadden gereden met onder meer het wethouderechtpaar + één dameshoed. Zij had de officiële opening verricht. Ik zit me al zo’n 50 jaar af te vragen of de tramlijn 17-bestuurders, voordat ze vanaf 9 september lijn 17-bestuurders werden, nog werden geïnstrueerd of dat ze gewoon werden losgelaten. Want in mijn ogen was het nogal wat. Die nieuwe lange trambaan naar het uiterst verre Osdorp. Of begonnen de lijn 17-bestuurders zo maar aan een nieuwe tramlijn waarop zij nog nooit hadden gereden? Zo leek het op 10 september 1962 wel toen het handjevol hobbyisten zich overgaven aan die eerste lijn 17-bestuurder, die met het allergrootste gemak de 618 in zo’n 35 minuten feilloos naar het CS reed.

Ik zal de bestuurder echt nooit meer vergeten. Ook omdat hij maandag de 11e september de 432 op lijn 27 reed. Het is een relatief korte tijd geleden, dat de 618 ons definitief verliet. Maar eigenlijk had de 618, de eerste lijn 17-tram, een eeuwige plaats moeten krijgen als trammonument in Osdorp of anders in het Rijksmuseum naast de Nachtwacht. Zodat nog vele generaties Amsterdammers konden zien welke tram de allereerste dienstwagen van lijn 17 was. Op die 9e september 1962 waren alle Osdorpers echte (tijdelijke) tramhobbyisten! Lijn 17 was nu van een drukke buslijn een echte, moderne drukke tramlijn geworden. Nu lijn 18 nog!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker