Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 143

Share |

DE 602-ERS: DE ALLEREERSTE ECHTE DUBBELGELEDES (080112)
Alle foto's van Tom Mulder - ter beschikking gesteld uit de collectie van Wim Ballman
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In deze tijd van Combino’s en BN-trams mogen we toch de allereerste, zeer suksesvolle dubbelgelede Beijnes-trams, waarvan het eerste exemplaar in 1959 in dienst kwam, nooit vergeten. En die kunnen we ook nooit vergeten, omdat ze destijds zo’n grote indruk maakten op alle Amsterdammers. Dat kwam voornamelijk door het enorme verschil met hun voorgangers.


GVB 606 - Lijn 17 - Cornelis Lelylaan - 16 juni 1963

Dan heb ik het natuurlijk niet over de enkelgelede trams, die ook al goed hadden gepresteerd en de tram voor Amsterdam hadden gered. De tweeassers van destijds, veel exemplaren een halve eeuw oud, hoe leuk ook, en de trage drieassers, die nooit presteerden en alleen maar lelijker werden, waren nu niet bepaald het visitekaartje van het GVB. De 551/601 was de basis voor de 602-634. De 551 was natuurlijk de eerste enkelgelede wagen geweest en als proef werd er een tussendeel aangebracht en uitgeprobeerd. De proef slaagde buitengewoon en de tramtoekomst voor Amsterdam werd weer zekerder.


GVB 615 -  Lijn 17 Kinkerstraat  - 10 september 1962

De 602-634 werden door het succes van de kleintjes en de proeven met de verlengde 551 van een gelede tramserie een dubbelgelede serie. De nieuwe serie bestond uit maar 33 exemplaren, maar toch zag je ze over het hele Amsterdamse tramnet verschijnen. De serie werd eerst over beide remises verdeeld. De lage nummers in de Remise Lekstraat en de hoge nummers in de Remise Havenstraat. Tot dat de hele serie in de Remise Havenstraat terechtkwam. Uiterlijk veranderde er veel in de loop van de jaren. De meest in het oog vallende wijziging was de ‘nieuwe’ en geslaagde gele kleur.


GVB 650 -  Lijn 16 - Amstelveenseweg - 21 juni 1963

Wat ook sterk opviel waren de later aangebrachte richtaanwijzers op de koppen van de trams. Die waren er niet toen de trams nog grijs waren. En wat we niet mogen vergeten was het ‘nieuwe’ lettertype van de lijnfilm, de richtingfilm en het wagennummer. Er veranderde nog veel meer. Zoals de bestuurderscabines met een nieuwe stoel en de rijstang van de servomotor, die werd opgevolgd door het klassieke, nu geheel metalen gangwiel. Het dashboard wijzigde meerdere keren. Net zoals gedeeltelijk het interieur met ‘nieuwe’ stoelen en banken voor de passagiers. Zij veranderden van comfortabele zitplaatsen met zachte zittingen in harde kunststofstoelen en banken. Dat als gevolg van de diverse trambranden. Door de eenmansbediening werden er bedieningscontacten aangebracht bij de uitgangen, die de passagiers konden bedienen als ze wilden uitstappen bij stilstand van de trams.


GVB 665 - Lijn 17 - Meer en Vaart - 8 augustus 1965

De conducteurstoelen keerden terug in de 90-er jaren. Net zoals de conducteurs/trices. De tweede serie conducteurplaatsen werden geconstrueerd volgens de oorspronkelijke tekeningen van het eind van de jaren 50! Alleen de microfoons van de conducteurs keerden niet terug! Wat al eerder werd vervangen, waren de stroomafnemers, die origineel vierpotig waren. Er bleven maar twee poten over. Maar dat gold ook voor de stroomafnemers van de andere gelede series. Door de ouderdom werden de 602-ers wel iets rumoeriger en ze begonnen meer te schudden. Het opvallende was de revisie van de 602 van 400.00 gulden tegen het eind van de 20e eeuw! De andere 602-ers zouden volgen, maar daar stak Andre Testa een stokje voor. De meeste 602-ers bleven stabiele, razendsnelle trams, terwijl enkele exemplaren van de serie niet vooruit te branden waren. De 604 werd zo’n traag exemplaar, terwijl bijvoorbeeld de 628 razendsnel bleef. Hobbyisten praten over de onvergetelijke blauwen, die volgens hun herinneringen sinds het begin van de jaartelling of nog eerder door Amsterdam hebben gereden. Terwijl sommige succesvolle 602-ers ongeveer 10 jaar ouder werden dan de blauwen............De 602 nog ouder, omdat juist deze wagen museumtram werd. De 614 werd niet zo oud. Hij verbrandde in 1981 triest.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker