Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 14

Share |

Tweemaal verlengd (010609)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Jarenlang is er sprake van geweest om lijn 2 op te heffen! Het kwam zelfs in de krant als er definitieve ‘plannen voor de toekomst’ werden gepresenteerd. Die opheffingsplannen werden in krant nog gemotiveerd ook. Het vervoer nam af, werd er verteld, en de passagiers zouden gemakkelijk overstappen op lijn 1 of lijn 16.

De route van lijn 2 was ook een beetje vreemd. Vooral het stuk over de Koninginneweg, dat vaak te smal was en vol bochten zat. Ook de lange rijen voor de stoplichten van de Amstelveenseweg waren in beide richtingen een grote hinder. Of neem de dubbele knikken op de Koninginneweg ter hoogte van het Valeriusplein en de dubbele bocht ter hoogte van de Emmastraat, waar nog een restant uit een lang verleden staat. Hier kun je nog genieten van de fraai gebouwde paardentramremise. Nu is lijn 2 in de Paulus Potterstraat en de Hobbemastraat veel beter af dan vroeger in de P.C.Hooftstraat en op de Stadhouderskade of in de van Baerlestraat en op de Overtoom. Het vreemde eindpunt op het Hoofddorpplein werd gelukkig verlaten. Het was levensgevaarlijk om op de halte te komen met het steeds veel drukker wordende verkeer. Dat geldt trouwens nog steeds. En als je dan op oude foto’s ziet hoe rustig het vroeger was. Je kon er zonder gevaar midden op straat gaan picknicken. Slotervaart was al een geweldige verbetering. Hetzelfde kon worden gezegd toen nog westelijker werd gereden naar Sloten. Plannen voor al die verlengingen waren er tientallen jaren daarvoor ook al geweest als de opheffingsvisioenen weer eens waren verdwenen. Maar altijd was het geld weer op.


Lijn 2 op de Koninginneweg
Foto Tom Mulder

Je ziet al die plannen doorgaan als het economisch wat beter gaat. En dat is logisch ook. Lijn 2 was vroeger een veel rustiger lijn dan lijn 1. Lijn 2 had ook zijn eigen karakter door de eigen passagiers en door het eigen trammaterieel. Dat gold trouwens voor alle lijnen. De middeninstapbijwagens van lijn 2 waren beroemd. In combinatie met de motorwagens van de serie 476-490 hoorden zij gewoon op de toen nog rustige Willemsparkweg. Iedere lijn had tot in de 50-er jaren zijn eigen passagiers omdat het autobezit nog minimaal was. Na de komst van de enkelgelede trams en de losse drie-assers en zelfs de losse blauwe wagens in de spitsuren kon je op lijn 2 niet echt spreken van een comfortabele rit met de tram. Dat komfort kwam terug toen alleen dubbelgelede trams werden ingezet en iedereen meer ruimte had. Door de verlengingen van lijn 2 werd er over opheffen uiteraard niet meer gesproken.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


22 afbeeldingen van de 463 t/m 469
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Zo langzamerhand is er ook een einde gekomen aan alle tramlijnverlengingen in het westen van Amsterdam. Vooral de laatste verlengingen van lijn 2 kwamen op tijd door de nieuwe bebouwingen in Sloten. Dat kon niet worden gezegd van de eerste verlenging naar Slotervaart. De bebouwing in Slotervaart was er al in de eerste helft van de 60-er jaren. Lijn 2 volgde pas decennia later toen er niet meer werd gespeculeerd over het voortbestaan.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker