Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 135

Share |

HOOFDPIJNDOSSIERS (131111)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Voor naïeve hobbyisten was alles zo vanzelfsprekend en automatisch. Als een tram moest worden geschilderd, ging hij ‘gewoon’ naar de CW. Of als hij te veel kilometers had gemaakt, werd een afspraak gemaakt met de desbetreffende verantwoordelijke, die over revisies ging.


vergroot

vergroot

Maar was hij er wel? Of misschien ging een van de twee motoren defect midden tijdens een late dienst. Nou dan zorgde je ervoor, dat dat werd gerepareerd en liet je wagen naar ‘binnen’ gaan. Als het niet te laat gebeurde, werd de tram vervangen. Misschien ging wel een van deurbedieningen van de wagens defect. Of de buitenverlichting links voor. Wat te denken van platte kanten van de wielen. Of de radio-ontvangst, waardoor er geen communicatie meer mogelijk was. En hoe technischer de trams worden, hoe meer kansen op defecten. Misschien wordt elke tram dagelijks schoongemaakt, als hij weer in de remise verschijnt. En is er iemand die speciaal alle tramverlichtingen controleert.


vergroot

vergroot

Je staat er niet bij stil als gewone gebruiker van de GVB-diensten. Want al deze werkzaamheden kunnen niet gelijktijdig worden uitgevoerd. Er moet dus ergens iemand zijn, die dat soort zaken nauwkeurig bijhoudt. Wat te denken van de indeling van de verschillende remiseruimten. Zowel overdag als ’s avonds en ’s nachts of gedurende het weekend. Als er veel wagens onderweg zijn, worden de lege plaatsen in de remises gebruikt als parkeerruimtes voor het rijdend personeel. Zij worden er wel op gewezen, dat op bepaalde tijden niet meer kan worden geparkeerd. Of dat trams, die moeten worden gerepareerd apart worden gehouden in afwachting van de reparatie of verplaatsing naar de Hoofdwerkplaats Tram. En dat er maar een bepaalde hoeveelheid wagens per dag kunnen worden onderhouden. Dan moet je er ook vanuit gaan, dat er voldoende onderdelen in de magazijnen aanwezig is. Anders kun je niet vervangen.


vergroot

vergroot

Dat zag je wel in het verleden toen bepaalde trams als plukwagens werden gebruikt. En niet een keer. Maar langdurig. Dus daar stonden ze de ‘rijdende magazijnen’ wortel te schieten in de remises, terwijl hun uiterlijk steeds armoediger werd. Dan had ik het nog niet eens over beschadigingen aan de beplatingen door aanrijdingen. Of dat reparaties geen zin bleken te hebben gehad, omdat binnen een dag hetzelfde euvel terugkeerde. Of dat reparaties als uitzondering totaal niets uithaalden, omdat het defect eerst niet kon worden gevonden. Wat te denken van de megadefecten aan de carrosserieën van de Combino’s, toen alle wagens van de serie stuk voor stuk naar de fabriek in Duitsland terug moesten omdat scheurtjes in de carrosserieën ontstonden door verkeerd ontworpen draaistellen.


vergroot

vergroot

Dat was bij een kilometerstand van 100.000 kilometer. Angstvallig zullen toen onder meer de kilometers zijn bijgehouden. We zagen in het verleden, dat bij de meeste tramseries in de loop der jaren de dashboards werden vervangen. Wat zou daarvan de reden zijn? Los nog van alle andere, ingrijpender vervangingen toen de Simaticinstallaties moesten worden uitgebouwd en bijvoorbeeld de ‘rijstang’ weer ‘rijwiel’ werd. En wat te denken van de conducteurstoelen in de oudere series. Het duurde maar liefst 2 ½ dag per tram om ze weer in te bouwen.


vergroot

vergroot

De verwijdering van de conducteurstoelen had natuurlijk nog veel meer consequenties. Denk maar eens aan al die kabels en verbindingen die door de hele trams eerst verdwenen en later weer terugkwamen. Dan heb ik het nog niet eens over die series waar nog nooit conducteurstoelen aanwezig waren, maar nu wel! Voor eigenlijk maar een relatief heel korte tijd. Met de Combino’s zijn al die problemen grotendeels verleden tijd. Hoopt het GVB.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker