Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 13

Share |

Kwakersplein (250509)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Tegen het eind van de 50-er jaren ontdekte ik steeds meer over het Gemeente Vervoerbedrijf. Ik had natuurlijk dat hele zware ongeluk gehad op het Marnixplein, waar ik langzamerhand weer overheen was gegroeid. Er waren in de jaren daarvoor nog meer leuke dingen. In 1950 kon ik me nog e.e.a. van lijn 18 herinneren, zoals de Unions, de Bergmann-wagens en de Tweelingwagens, waarbij van twee Unions een grotere wagen was gemaakt. In de jaren’ 50 wist ik nog van de lijnen 11 en 12. Eerst werd lijn 12 opgeheven en lijn 11 volgde daarop.

Ik vroeg nog aan m’n ouders of ik met de laatste rit van lijn 12 mee mocht, maar dat vonden zij voor een jongetje van 8 iets te veel gevraagd. Dat vond ik toen heel jammer maar achteraf wel terecht. Mijn moeder deed iedere week haar boodschappen op de markt in de Ten Catestraat, die loopt van het Kwakersplein naar de Kinkerstraat. Nou ging het me niet om de lekkere chocolaatjes van de markt maar wel om de trams op het Kwakersplein. Met argusogen keek ik naar al het trammoois in de Centrale Werkplaatsen. Zo zag ik in 1956, dat de 453 van het zware ongeluk op 6 april 1956 maanden in de CW stond. Pas in de laatste weken van zijn verblijf zag ik, dat de ongelukstram de 453 was, omdat pas na het schilderen de nieuwe rijtuigcijfers waren aangebracht. Ik kan me wel herinneren, dat ik blij was, dat ik toen wist wie de boosdoener van de zware klap was geweest. Iedere week was er wel wat moois te beleven. Zoals een pas geschilderde drie-asser, waar de automatische treeplanken waren vervangen door vaste treeplanken. Heel af en toe stond er ook een ‘gemoderniseerde’ blauwe wagen, zoals de 421, waar ik trouwens in 1958 nog als passagier in had gezeten. Niet lang overigens.


Op de laatste dag van het bestaan van lijn 12 rijdt de 332+808 op de westelijke toegangsbrug. De vlaggetjes aan de beugel duiden op een verjaardag van een lid van het Koninklijk Huis. Voor de tramliefhebbers is het allesbehalve “vlaggetjesdag”. Let op de schaats op de bovenleiding waarmee het elektrisch wissel bediend werd.
Foto C. van Mechelen

Van de kruising van Woustraat tot de Tollensstraat. Sommige drie-assers stonden in de CW hoog op bokken en heel af en toe werd er, in de lus van het Kwakersplein, een rondje gereden met een AEG-er of een Siemens Shuckert, die vaak was ingetuigd als lijn 7. Soms ook stonden ze gewoon voor de CW geparkeerd. Nou had ik nog de mazzel, dat een van mijn ooms een heuse trambestuurder was. Ik zag hem rond die tijd als bestuurder van een drie-asser van lijn 17, toen deze lijn werd omgeleid via de Bilderdijkstraat en de De Clerqstraat omdat de brug tussen de Elandsgracht en de Kinkerstraat werd vernieuwd. In die jaren heb ik zo veel verschillende trams in de CW gezien, dat ik er wel een boek over zou kunnen schrijven.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


20 afbeeldingen van de 458 t/m 461
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Want iedere tram had zijn unieke nummer en bijna iedere keer waren het andere, behalve de 453. Want die leek er wel heel lang te wonen. Maar dat zal met andere ernstige aanrijdingslachtoffers ook wel het geval zijn geweest. Het mooie met al die CW-bezoekers waren de glaasjes in de koplantaarns, die daarin waren blijven zitten. Het leek dan net of er plotseling een lijn 3 of een lijn 16 op het Kwakersplein was verschenen. Die lijnkleurglaasjes maakten van een tramwagen plotseling een echte tram. Terwijl volgens de boeken er hooguit wagens van lijn 13 konden komen, omdat deze lijn er een tijdje zijn eindpunt had gehad. 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker