Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 108

Share |

Circletram A of circletram B?  (190411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Toen lijn 20 zou worden gebaard, werd er door het GVB benadrukt, dat alleen de beruchte, aangename en later gedeeltelijk aan Sarajevo geschonken 780-816-ers de lijn 20-trams zouden worden en blijven. Natuurlijk was dat in principe een logische GVB-beslissing, die het ‘nieuwe’ imago van lijn 20 zou versterken.

Er was ook nog een praktische beslissing. En dat was de richtingfilm van de 780-ers, die aangaf dat het ‘CIRCLE TRAM A’ of ‘CIRCLE TRAM B’ betrof. Afhankelijk van de richting, geloof ik. Want net als ik snapte niemand iets van die richtingfilms. Ging ‘Circle tram A’ nu linksom of rechtsom door de stad. Het is ook maar goed, dat het woord ‘TRAM’ in de richtingfilm voorkwam. Want dan hoefde ik niet steeds na te denken waar ik eventueel mee zou worden vervoerd. Natuurlijk gaat dit stukje niet over GVB-terminogie. Maar zou de gemiddelde Amsterdammer begrijpen wat ‘Circletram A’ of ‘B’ inhield? Ik denk het niet! Zouden ze tussen twee haakjes ‘CIRCLE’ wel begrijpen? Misschien.

De 780-ers waren Lekstraatwagens, die je tegenkwam op de lijnen 3, 4, 6, 9, 12, 14, 20 en 25. Dus dat zijn best veel tramlijnen. Natuurlijk waren er voor die lijnen ook de 635-ers en de 725-ers. Dus best genoeg trams voor al die tramlijnen. Behalve als er net iets te veel defekt gaan, want dan zou het GVB het niet redden op lijn 20 met de 780-ers. Maar dan hebben we genoeg andere trams van andere series. Of zouden passagiers niet in een 602-er of een 635-er stappen als er een aan de halte zou verschijnen?

En wat zouden de bestuurders filmen in die andere series? Ze konden niet kiezen. Nou, dan werd het maar ‘STATION SLOTERDIJK’? Nou ben ik die bestemming regelmatig op de lijn 20-trams tegengekomen. Maar dat zal een vergissing zijn geweest. De eenvoudige oplossing voor dit soort huishoudelijke GVB-problemen zou zijn geweest om nog een tweede tramserie (gedeeltelijk) eventueel geschikt te maken voor de lijn 20-diensten. Al was het maar voor 3 jaar! Want dan waren de problemen snel verdwenen. Sterker nog: ze kwamen dan nooit meer voor! Want je zag iedere week toch wel materieel, dat in principe niet voor lijn 20 geschikt gemaakt was. Misschien deed het GVB het wel expres! Zodat dan de hobbyisten extra van lijn 20 konden genieten.

Het ging toch om 8 wagens per dag, die je in de gaten moest houden. Natuurlijk praten wij hier over lijn 20 in de nieuwe tijd, terwijl er voor de tweede wereldoorlog ook al een lijn 20 bestond, die bijvoorbeeld via de Westerstraat ver de Jordaan binnendrong en tot op de Noordermarkt tramde. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom die vooroorlogse lijn 20 werd opgeheven. Want dat was toch een mooie verbinding naar de Jordaan. Terwijl dat stadsdeel in principe toch heel moeilijk/niet bereikbaar was met het GVB. Vooral als je wat moeilijk liep. Alleen al de Westerstraat zonder lijn 20 is al een heel eind. Ook als je goed kunt lopen. Maar daar hadden we het niet over. We spraken over de 780-ers op de lijn 20 nieuwe stijl, die voor de echte Amsterdamkenners voor schitterende verbindingen zorgde van het centrum naar oost en west en terug. Of moet ik schrijven van ‘A’ naar ‘B’. Dat was het mooie van lijn 20; je reed, als je bleef zitten, een circle door de hele stad. Tenminste als er tenminste 780-ers op lijn 20 reden. Want anders kon je niet zien waar je heenreed...........Als je tenminste meeging!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker