Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 106

Share |

Tijdelijke verhuizing (040411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de laatste jaren van hun indienststelling leek het of de 602-634 het nog veel drukker kregen dan tijdens hun hele zeer intensieve bijna 40 jaar durende tramleven. En soms leek het of de 602-634 misschien pas op de helft waren van hun schijnbaar immer voortdurende bestaan. Helemaal toen ook nog bleek, dat de 602 plotseling een uitgebreide grote revisie van 4 (guldens)ton kreeg in de spiksplinternieuwe Hoofdwerkplaats Rail in Diemen.

Toen hij bijna klaar was, leek het bijna of hij zo van Beijnes was gekomen. Zo nieuw en schoon zag hij er uit. Met zelfs een keurig vernieuwde filmkast op de kop van de wagen, die visueel gekoppeld was aan de richtingfilm. Dat de filmkast wekenlang niet functioneerde toen de tram weer in dienst was, zal ik uit beleefdheid niet noemen. In ongeveer dezelfde tijd als de grote revisie van de 602 kwamen stuk voor stuk ook de conducteurcabines in de andere 602-ers weer terug. Iedere tramhobbyist zou met deze 602-634-gegevens blijven dromen, dat zijn favoriete trams nog zeker 20 jaar in Amsterdam zouden blijven. De 602-ers gingen voor de inbouw van de conducteurcabines tijdelijk naar de Remise Lekstraat, terwijl hun tramleven zich voor een belangrijk deel in de Remise Havenstraat had afgespeeld.

De ombouw duurde 2 ½ dag per tram. Veel 725-ers kwamen tijdelijk voor de 602-ers in de plaats in de Remise Havenstraat. In het weekend, dat de verhuizing naar de Lekstraat plaatsvond, kwamen oude tijden terug voor elke geinteresseerde hobbyist toen we 40 jaar eerder in het weekend in de Lekstraat gingen loeren of er nog bijzonderheden waren. We keken dan welke blauwen de voetbalextra’s van lijn 9 zouden worden. De oooh’s en aaah’s waren destijds de hele zondag niet van de lucht. Met de andere intuigingen werden de blauwen plotseling andere trams!

Al was het maar voor 1 dag! Als hij 40 jaar later de moeite had genomen om op zondagmiddag even door de open deuren van de Remise Lekstraat te gluren zag je ze staan, de 602-ers in de Lekstraat! En nu met typische Lekstraatlijnfilms zoals lijn 14, 25 of lijn 9! Ik kon mijn ogen bijna niet geloven! Een kinderhand is dus gauw gevuld. En als je dan al zo enthousiast raakt op een zondagmiddag wat zou de maandag dan wel niet moeten brengen. Nou, net wat je verwacht! Toen ik in de Ferdinand Bolstraat op weg naar mijn werk ter hoogte van de voormalige oude RAI de eerste 602-ers mij tegemoet zag rijden, leek het net of de oude tijden waren teruggekomen.

Het was op die lokatie uberhaupt toch regelmatig schrikken als er plotseling weer een (tijdelijke) elektroon op lijn 12 mij aan het schrikken maakte. Maar het 602-feest was slechts een tijdelijk feest, want na inbouw van de conducteurcabines zouden de 602-ers weer naar de Remise Havenstraat terugkeren. Dat gold natuurlijk ook voor de tijdelijke 725-ers die de Remise Lekstraat zeer tijdelijk verruilden voor de Remise Havenstraat. Toch was het iedere keer schrikken als je op een Lekstraatlijn als lijn 3 of lijn 20 in eens een 602-er zag in plaats van een 635-er. Het bleef toch een grote, helaas tijdelijke verrassing! Eigenlijk was er in 40 jaar niets veranderd. Destijds schrok je van een onverwachte lage blauwe op lijn 10 en nu was het een lage dubbelgelede op lijn 3. Alleen de trams hadden nu een andere kleur........Enkele jaren eerder zag ik plotseling de 867 op lijn 3. Terwijl hij in de Remise Havenstraat thuishoorde. Maar dat is een geheel ander verhaal.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker