Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 102

Share |

KLEURRIJKE THEMATRAMS (070311)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de jaren ‘80 en ‘90 waren bij het GVB zogenaamde thematrams in dienst. ‘Gewone’ trams, die ‘creatief’ waren omgeschilderd. Met welke intentie? De meeste trams leken nu wel rijdende kinderkleurboeken. Hier zijn de nummers: 602, 619, 629, 640, 643, 653, 677, 678, 679, 685, 691, 700, 702, 711, 776, 814 en 867. In het voormalige hoofdkantoor van het GVB aan de Prins Hendrikkade hingen, vlakbij de kamer van de toenmalige GVB-directeur Andre Testa, ingelijste afbeeldingen van de meeste thematrams.

Door revisies en schilderbeurten verdwenen de ’echte’ rijdende schilderijen met uitzondering van de goed geslaagde en vriendelijk ogende 776, de Haventram, die werd bewaard als museumtram. Al zijn broeders en zusters verdwenen van de Amsterdamse rails, omdat ze werden gesloopt en in de meeste gevallen weer waren terug geschilderd in openbaar vervoergeel. Gewoon omdat het hun beurt was. Dat betekende, dat de meeste thematrams zo’n 20 jaar door Amsterdam hebben gereden.

Ze hadden ook namen, die de trams destijds kregen bedacht door enkele zogenaamde creatievelingen en er was ook nog een officiële reden voor de thematrams: ’Verlevendiging van het straatbeeld en promotie van Amsterdam’. Alsof Amsterdam al niet levendig genoeg was. En kwamen er nu meer mensen? Toen de thematrams eenmaal reden, hoorde je niemand er meer over. Sterker nog. Ik ben ervan overtuigd, dat vele Amsterdammers zich afvroegen, waarom het GVB de trams deze vrolijke kleuren had gegeven.

Alle ‘afwijkende’ trams hadden een naam, hier zijn die namen: Amsterdamse Schooltram (629), IJsjestram (867), Groene Plantagetram (679), Blokkentram, Design tram (619), Haventram (776), Kunsttram (677), Leidsepleintram, Kindertheatertram, Scholingstram, Pijptram, Oceaantram, Artistram, Recreatietram, Noppentram (700), Cobratram, Zwartrijderstram.

Natuurlijk waren deze thematrams een verlevendiging voor de stad, hoewel die reden een beetje zwak was. Dan kan ik nog wel iets anders bedenken. De lelijkste thematram was de 619. Dat kwam door die vreselijke koude metallickleuren, het aangetaste en tijdelijk verbouwde interieur van de 619 en de verschrikkelijke interne verlichting.

In plaats van dat het interieur ervoor zou moeten zorgen,dat er meer passagiers in zouden stappen, zorgde het 619-interieur ervoor, dat de passagiers wegbleven. Je schrok je dood als je instapte! Al redelijk snel werd de 619 weer overgeschilderd.

Een zucht van verlichting ging door Amsterdam. De leukste thematrams, vanwege de kleuren, waren de 776, de 629 en de 643. De 629 werd in de speciale kleuren nog bijgeschilderd, waardoor het wagennummer op de kop van de tram op de juiste plaats terechtkwam. Nu we toch aan het schilderen zijn, moet ik natuurlijk wel even melden, dat de 700 eigenlijk in dit lijstje niet thuishoort.

De 700-beschildering gebeurde naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van trams in het hoofdstad. Die beschildering verdween later weer. Toen de thematrams langzamerhand in de ‘normale’ kleuren werden teruggeschilderd, gebeurde er iets aparts met de pas geschilderde en naar verf ruikende glanzende 677. Het was de tweede dag van zijn weer normale bestaan, toen de 677 het slachtoffer werd van opnieuw een spiksplinternieuw uiterlijk.

De reden: een nieuwe, andere reclame-uiting. Dus alleen de eerste dag met zijn nieuwe beschildering zag ik de schitterende als nieuw uitziende 677 op de Amstelveenseweg op weg naar de Remise Havenstraat, waar het reclamebedrijf klaar stond om de 677 weer te ‘beplakken’. Ik ben blij de plakkers niet persoonlijk te kennen. Je weet maar nooit wat er zou gebeuren, als ze in een slechte bui waren of ik……..

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker