Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 6

Share |

De 404 op lijn 1 (210409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er waren (en zijn) van die plekken in Amsterdam, die bijzonder interessant zijn voor tramliefhebbers. Het CS ligt voor de hand. Wat hebben we daar een lange tijd doorgebracht. Daar waren de middagsessies in de spitsuren in de toptijden voor de blauwe wagens. Dat gold niet alleen voor de werkdagen. Want de zondagen waren ook leuk en dat kwam natuurlijk door de voetbalextra’s. Of ze reden op lijn 9 of op lijn 24.

In beide gevallen leverden beide remises het materieel. En heel af en toe was er een grote uitzondering. Ik heb het niet over de ‘hoge’ blauwen van lijn 10 op lijn 24 of het materieel van lijn 3 op lijn 9. We stonden het eind van een voetbalwedstrijd in het Olympisch Stadion af te wachten en keken hoeveel extra enkelgelede wagens er vandaag op lijn 1 zouden rijden. Maar plotseling hoorden we het geluid van een blauwe wagen. Een blauwe wagen reed er normaal niet op lijn 1. Maar deze dag was de dag van het grote wonder. Er reed zo maar een blauwe wagen met bijwagen! Ik schrok me dood, stond net in een kroket van Febo te happen en liet deze kroket van de schrik vallen om heel vlug deze zeer ongewone combinatie voor de Leidsestraat te fotograferen.


De 404 op lijn 1 - foto Tom Mulder

Het was de allereerste keer, dat ik een motor- en bijwagen zag, die passagiers zou vervoeren door de Leidsestraat. Sinds het vertrek van de hoge AEG-ers met de kleine bijwagentjes van lijn 1 en de 476-ers met bijwagens van lijn 2 bij de komst van de gelede wagens was het de eerste keer, dat er een blauwe wagen met bijwagen op lijn 1 zou rijden. Het waren eigenlijk twee erg ongebruikelijke combinaties. Enkele jaren daarvoor was het ook extreem. Het waren de donkere en vooral koude decemberdagen. Het was gezellig druk in Amsterdam met heel veel winkelende Sinterklaascadeaukopers. Daar speelde het GVB op in.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


20 afbeeldingen van de 424 t/m 427
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Overal verschenen Sinterklaasextra’s. Ook op lijn 13. Terwijl de blauwe wagens in de avond allang waren verdwenen, met een enkele uitzondering van lijn 10, kwamen ze plotseling terug op lijn 13. Niet alleen de blauwe wagens waren er, maar het GVB vond het nodig, dat er die avonden tellingen werden gehouden. En conducteurs zonder vaste lijn mochten deze passagierstellingen uitvoeren. Met heel frisse tegenzin. Dat soort vreemde voorvallen als een blauwe wagen op lijn 1 met bijwagen zouden nooit meer gebeuren. De blauwe wagens verschenen een paar jaar later als wachtwagen wel op elke lijn. Maar ze reden rond zonder lijn aanduiding in de koplantaarns en zonder lijnkleurglaasjes. En een blauwe wagen zonder lijnkleurglaasje en zonder lijnaanduiding is eigenlijk niet kompleet.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker