Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 3

Share |

De 411 (120409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de jaren 60 was het gebruikelijk om, nadat we eerst hadden genoten bij het CS van de vele blauwe wagens, de drie-assers en de gelede wagens, met een twee-asser naar huis te gaan via het Haarlemmermeer Station.

Ik had het geluk om vlakbij het CS te werken. Dat gold ook voor enkele andere tramvrienden, maar een enkeling moest helemaal van de andere kant van Amsterdam komen. Hij kwam dan helemaal naar het CS om daarna dezelfde route weer naar huis te rijden. Dat noem ik nog eens enthousiasme Op drukke dagen verzamelde zich rond een uur of half zes regelmatig een man of acht op de hoek van de Prins Hendrikkade, vlakbij de ingang van het Victoria Hotel. Een mooi punt, omdat je daar alle trams in de gaten kon houden. Tot een uur of kwart over zes was het ontzettend druk.
De blauwe wagens domineerden tijdens de spits. Er was een probleem. Voor de spits reden er nauwelijks blauwe wagens en na de spits waren ze allemaal weer verdwenen. Je besefte toen niet, dat al die verschillende soorten gelede wagens, de drie-assers en de blauwe wagens tijdens de eerste jaren van de nieuwe eeuw allemaal het tijdelijke voor het eeuwige hadden verwisseld. Vooral als er weer eens een nieuwe en betere dienstregeling van kracht was geworden, waren er opvallend veel hobbyisten, die al dat moois wilden aanschouwen.



foto Tom Mulder
 



foto Tom Mulder
 

De blauwe wagens waren toen al dik 30 jaren oud. Plotseling waren ze te zien op de lijnen 1, 2, 4, 9, 13, 24 en 25. Daarnaast reden ze natuurlijk al op de lijnen 5, 16 en 27. Het meest sensationele was de komst van de blauwe wagens op de lijnen 1, 2 en 25. Op 1 en 2 hadden ze nog nooit gereden en op lijn 25 waren ze begin jaren 50 vervangen door de drie-assers.
Maar we vielen natuurlijk van onze fietsen toen plotseling de 411 en de 440 tijdens de spitsuren op 1 en 2 verschenen. De twee wagens hadden enkele jaren buiten dienst gestaan. Omdat ze een beetje anders waren dan hun soortgenoten. Hier konden de bestuurders zitten, terwijl ze bij de andere wagens moesten staan. De paradepaardjes bij de blauwen waren sommige ‘hoge’ blauwen, omdat ze voor ons gevoel harder reden dan hun soortgenoten. Dus de echte snelle blauwe wagens waren de 458, 459, 475. Ze hadden jarenlang op lijn 10 gereden en door een andere materieelverdeling reden ze bijvoorbeeld plotseling op lijn 1, 2, 3, 13, 16 en 27.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


22 afbeeldingen van de 405 t/m 410
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Aan het eind van onze samenkomst bij het CS ging het dan richting het Haarlemmermeer Station, zodat we daar nog even naar de wagens konden kijken, die in de open luchtremise stonden. Op een van deze avonden waren de hekken van de remise weer eens open en ze nodigden uit voor een kort bezoek. En daar stond hij de 411. Ik sprong er in en ging op de bestuurdersplaats zitten. Ik wilde wel eens voelen wat er gebeurde als je aan het gangwiel draaide. En je raadt het al. De 411 ging rijden!! Niet zo ver! Maar toch. Ik had eens op de 411 gereden als bestuurder.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker