Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 1

Share |

Halte Spaarndammerstraat (080409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Mijn naam is Tom Mulder. Ik heb precies dezelfde naam als mijn vader. Ze hebben mij dezelfde naam gegeven, omdat ze die van mijn vader zo leuk vonden. Op 16 februari 1947 werd ik geboren in de Amsterdamse Assendelftstraat. Het was zondagmiddag en een uur of vier. Ik kan het me nog goed herinneren! Mijn eerste woorden waren: als ik wat groter ben wil ik met lijn 12.

In de tijd, dat ik kleuterde riep ik dan ook: kom op, als we een beetje opschieten kunnen we net lijn 12 halen. Gelukkig is er een halte op de hoek van de Spaarndammerstraat en de Assendelftstraat. Lijn 12 rijdt om de 7 minuten. Dan kunnen we op het CS gelijk even kijken hoe het met lijn 26 is. Ze hebben mij verteld, dat ze lijn 26 weer gaan opheffen. Het schijnt, dat lijn 11 dan weer terugkomt. Lijn 11 heeft wel eerder bestaan, maar die reed voor de oorlog voor een deel een andere route. Onderweg komen we dan ook nog de losse, schuddende Unions tegen van lijn 18. O, daar komt er net een aan. Die is naar Sloterdijk geweest. Op het Nassauplein moet hij direct zijn beugel zwaaien, omdat er natuurlijk geen andere mogelijkheid is om te keren. En misschien rijdt er wel een tweelingwagen. Of anders een Bergmanwagen.
Na het Nassauplein begint het echte werk. We zouden ook naar het Frederik Hendrikplantsoen kunnen lopen en dan zien we een van de drukste lijnen van het Amsterdamse tramnet. Want lijn 3 is een serieuze tramlijn, die helemaal naar de andere kant van de stad gaat. En het lijkt wel of de trams van lijn 3 sneller rijden dan de andere wagens. Als je op lijn 3 overstapt, ben je wel een half uur onderweg, voordat je op het Muiderpoort Station bent. Maar wij houden het vandaag bij lijn 12. Trouwens voor en tijdens de oorlog was lijn 12 nog gewoon een deel lijn 5 en dan ging het helemaal naar de Weesperzijde. Ondanks, dat het bij lijn 12 misschien niet zo snel gaat, omdat een groot deel van de route over de Haarlemmerdijk (en straks over de Haarlemmerstraat) maar enkelspoor heeft. Zodat je wel eens op een tegenligger moet wachten. En het zou vandaag niet de eerste keer zijn, dat de bestuurder op de Haarlemmerdijk denkt, dat hij als eerste over het enkelspoor mag van de collega van de tegenligger. Dan moeten we achteruit. Maar lijn 12 is wel een gezellige tramlijn. Wat wil je met al die passagiers uit de Spaarndammerbuurt of de Jordaan. Het lijkt wel of het personeel van lijn 12 de passagiers allemaal persoonlijk kent. Dus een kort praatje of een snelle groet lijkt bij bijna elke passagier heel normaal.

START DIASHOW: TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


23 afbeeldingen van de 397 t/m 399
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

We hebben het nog niet over de lijnkleuren gehad. Dus, dat kunnen we beter even gelijk doen, anders vergeten we het maar. Lijn 12 heeft de kleuren geel en rood staand. Elders op deze site lees je de geschiedenis van de lijnkleuren. Pas als we de brug over het Singel zijn gepasseerd, maakt lijn 12 weer gebruik van dubbelspoor. De laatste halte is op de hoek van de Prins Hendrikkade en de Martelaarsgracht. Na alle wissels richting het Stationsplein bereiken we tenslotte het meest rechterspoor. Tenminste als er net niet een losse Siemens Schuckert van lijn 11 heftig bellend op weg is naar de Insulindeweg. Als het even meezit kunnen we met lijn 12 over een paar minuten weer terug naar de Spaarndammerbuurt. Het meest opvallende bij lijn 12 is, dat er onderweg bijna geen haltes midden op straat zijn aangelegd., die het instappen vergemakkelen. Dus, dat is de reden van al die lenige bewoners van de Spaarndammerbuurt!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker