Mijn grootvaders
Geheugen van de Amsterdamse tram

 

Share |

Door en foto's uit het familiealbum van: Hans C.A. ten Cate - hca.ten.cate@hccnet.nl

Geachte heer Wiersema,

Als geboren Amsterdammer heb ik uw site het ”Geheugen van de Amsterdamse tram” met bewondering en met veel plezier bekeken. Er kwamen weer vele jeugdherinneringen boven. Ook aan mijn beide grootvaders, die als trambestuurder en tramconducteur vele jaren bij de “Dienst der Gemeentetram” hebben gewerkt.

Antonius Gerardus (Toon) ten Cate (1886-1971)

Mijn grootvader van vaderszijde Antonius Gerardus (Toon) ten Cate (1886-1971) werkte als conducteur (nr. 636) bij zijn trouwen in 1914 al bij de tram, maar kreeg zijn vaste aanstelling pas op 1 juli 1915. Hij werd toen aangenomen op een weekloon van ƒ 15,12 en ƒ 0,96 per week voor het onderhoud en vervanging uniformkleding. Hij heeft er tot aan zijn pensionering in 1951 gewerkt. Hij was tevens instructeur (zie: ster op pet).


Antonius Gerardus (Toon) ten Cate (1886-1971)


Mijn grootvader Ten Cate (met bril) voor motorwagen 363 van lijn 17, bij eindhalte Surinameplein op 11 juli 1947.
Fotograaf onbekend.

 

Antonius Hendricus (Antoon) Roemelé (1888-1982)

Mijn grootvader van moederszijde Antonius Hendricus (Antoon) Roemelé (1888-1982) werd als wagenbestuurder op 1 jan 1920 in vaste dienst aangenomen met een weekloon van ƒ 35,10 en een jaarlijkse vergoeding voor kleding van ƒ 50.- . Hij werd in 1943 op lichamelijk medische gronden afgekeurd. Hij deed in 1941 mee met de Februaristaking.
bron: Archief van de dienst Arbeidszaken (5174), inventarisnummer 1096 Lijst van ambtelijke stakers die zijn bestraft met salariskorting: Roemele, A.H.,wagenbestuurder, werklieden, Gemeentetram Amsterdam (Februaristaking 1941).


Antonius Hendricus (Antoon) Roemelé (1888-1982) foto van ong. 1920


Mijn grootvader Roemelé (uiterst rechts), waar hij met een drietal collega’s bij een tramwagen (nr. 217) lijn 13 staat, vermoedelijk bij het * eindpunt Fred. Hendrikplantsoen. Foto is waarschijnlijk circa 1925 gemaakt.
Fotograaf onbekend.

* Commentaar op bovenstaande foto is van Erik Swierstra:
"De foto van lijn 13, is bijzonder, want dit betreft het weinig gefotografeerde eindpunt Czaar Peterstraat, bij de Rietlanden. Lijn 13 reed van hieruit van 1922 tot 1927 naar het Frederik Hendrikplantsoen aan de andere kant van de stad. Rechts in de verte is nog een stoomloc te zien op het rangeerterrein Rietlanden.
Lijn 13 verdween van dit eindpunt per 1 januari 1932 en werd toen vervangen door de in 1938 verbuste lijn 19. In 1934 werd dit eindpunt verlaten, toen lijn 19 werd ingekort tot wat nu het einde van de Czaar Peterstraat is, bij het spoorviaduct. De inkorting vond plaats in verband met de werkzaamheden aan de Spoorwegwerken Oost. Op de plaats van de trambaan werd de spoorlijn gelegd waar sinds 1939 de treinen richting Utrecht overheen rijden."


akte aanstelling in vaste dienst A.H. Roemelé


Weekloon A.H. Roemelé - periode 1921 - 1932

Mijn grootvader van moederszijde Antonius Hendricus (Antoon) Roemelé (1888-1982) werd als wagenbestuurder op 1 jan 1920 in vaste dienst aangenomen met een weekloon van ƒ 35,10 en een jaarlijkse vergoeding voor kleding van ƒ 50.- . Hij werd in 1943 op lichamelijk medische gronden afgekeurd. Hij deed in 1941 mee met de Februaristaking.
bron: Archief van de dienst Arbeidszaken (5174), inventarisnummer 1096 Lijst van ambtelijke stakers die zijn bestraft met salariskorting: Roemele, A.H.,wagenbestuurder, werklieden, Gemeentetram Amsterdam (Februaristaking 1941).

Hans C.A. ten Cate - 17 december 2012 - hca.ten.cate@hccnet.nl

 

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker