Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 24
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Op 17 oktober 1929 werd lijn 24 ingesteld; in de begindagen met enkele motorwagens naar Amsterdam-Zuid in aanbouw. De route liep van de Olympiaweg via Stadionweg-Beethovenstraat - Roelof Hartplein - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat - Vijzelstraat - Rokin - naar het Centraal Station. De lijn werd snel drukker met als gevolg een supplementsdienst 24R van de Olympiaweg naar het Rembrandtplein (20 dec.1932). In de oorlog werd deze lijn weer in fasen opgeheven (18 juni 1945 definitief).Van 18 augustus 1946 tot 2006 (dus 60 jaar lang) heeft lijn 24 het voor de oorlog begonnen traject bereden. Met ingang van 10 december 2006 werd de lijn verlengd naar de Gustav Mahlerlaan (de V.U.) en op 31 oktober 2011 naar De Boelelaan. De luchtfoto toont de stad rond de Dam met het nog ongedempte Rokin. Lijn 24 reed daar nog enkele jaren langs, totdat de demping in twee fasen (1933 en 1936) een feit werd.

Voor de Heineken-Brouwerij passeert een stel op lijn 24, dus al mét bijwagen (1 sept. 1934). De transportfiets moet de tram voor laten gaan. Voetgangers moeten nog onbewaakt oversteken!

Lijn 24 op de Stadionweg in de jaren 30. In de verte zijn de omtrekken van het Olympisch Stadion te zien.

Hoewel niet duidelijk als lijn 24 te herkennen: Een “hoge blauwe” op de Dam met veel noodglas (bordplaat i.p.v.glas, wegens schaarste, vlak na de oorlog). De bijwagen heeft maar enkele kijkraampjes.....

De Munt met 2x een lijn 24 en eveneens 2x een lijn 25. Een mooi beeld van een grote “middeninstapper”.  De agent met klapbord regelt het verkeer in 1948.

Agent met klapbord op dezelfde plaats, nu beginjaren 50, met 2x een lijn 24.

Een “hoge blauwe”op de Dam. Tien tramstellen op het traject Dam-CS! Ook hier de verkeersagent. Je kunt nog met de tram rond de Bijenkorf!

Een wat minder volle prent. Rechts de krantenkiosk (Amsterdamse School).

Lijn 24 op weg naar Amsterdam-Zuid. Op 1 september 1980 werd de aanrijroute naar het CS verlegd over de Prins Hendrikkade, zodat lijn 24 via de middentoegangsbrug weer het Damrak opreed.

De drie-assers reden in de jaren 50 en 60 ook veelvuldig op lijn 24.

De Munt met 5 drie-asserstellen.

Op 2 oktober 1962 draait mw.423 het stationsplein op. Ook lijn 2 rijdt met enkele mw. Fotograaf onbekend.

Motorwagen 423 heeft hier bij het inrijden van de Herculesstraat (juni 1964) een volwaardige taak (met bijwagen). Foto: Pietjan Wippoo.

Een “blauwe wagen” (mw.448) op het Stadionplein met het logo van de A(msterdamse) Y(s) C(lub).

Op 17 oktober 1979 bestond lijn 24 50 jaar! Met bloemen versierd rijdt hier een combinatie door de Ferdinand Bolstraat.(Op dit moment een traject buiten dienst vanwege de metro-aanleg).

De drie-assers konden bij dit feest niet achterblijven!

Op hetzelfde traject, vlak voor de afslag naar de Ceintuurbaan een “blokkendoos”. (mw 786).

Lijn 24: éénmaal grijs geleed en éénmaal geel op de halte Olympiaplein (28 juli'77) Foto: Pietjan Wippoo.

Een dubbelgelede (mw.609) op het eindpunt Olympiaweg (9 aug.1996).

Lijn 24 rijdt ook door de Pijp. De vlaggentram (mw.671) geeft het internationale karakter van die buurt goed weer.

Jeroen Epema - 3 juli 2013

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker