Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 19
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Het Haarlemmermeerstation, in 1915 geopend door Koningin Wilhelmina als Station Willemspark. Rondom nog nauwelijks bebouwing. Het fungeert anno 2012 als thuisbasis van de Museumtramlijn. Van 1918-1922 was dit het beginpunt van de tweede lijn 19 (Station Willemspark-Station Weesperpoort-Station Muiderpoort). De eerste lijn 19 was een ringlijn (Nieuw- markt-Munt-Stationsplein-Nieuwmarkt), die maar heel kort heeft bestaan (19 okt.-1 dec. 1916). Afbeeldingen zijn niet bekend.

Lijn 19 op de museumbrug. Links daarnaast een motorwagen (ook) op lijn 19 of lijn 15. De reclamezuil en het paard en wagenstel staan ook op de volgende kaart. Opname rond 1920.

 De tweede lijn 19 op de Museumbrug. Kaart gestempeld op 24-12-1928. De foto zal van omstreeks 1920 zijn.

De derde lijn 19 (1925-1931). Deze begon in de Borgerstraat en reed naar de Plantage Kerklaan. Op 28 oktober 1926 werd lijn 19 verlegd naar het Rapenburgerplein. Van deze situatie is deze kaart een mooi voorbeeld: De enkele motorwagen vóór de Diamantbeurs in de Weesperstraat. Lijn 7 werd verlegd naar de Plantage. In 1931 stopte de derde lijn 19.

De vierde lijn 19 (voorheen lijn 13S) reed van 12-2-1931 tot 1 jan.1932. De vijfde lijn ging richting eilanden. Ingesteld op 1 jan.1932 (Czaar Peterstraat-Stationsplein). De kaart toont
mw.85 (+brievenbus) op de Kattenburgerbrug (30-5-1938).

Union 104 op 30-5-1938 op het eindpunt aan de Lijndenstraat. Op 1 juni 1938 werd de vijfde lijn 19 een bus.

Na de oorlog kwam lijn 19 niet meer terug. Het ontbreken gedurende zolange tijd van dit lijnnummer, heeft veel tramenthousiasten geïnspireerd. Op 21 juni 1975 reed het museum-
tramstel 236-748 op de Nieuwe Amstelbrug ingetuigd als lijn 19. (Station Willemspark-Station Muiderpoort). Dit tramevenement vond plaats t.g.v. 100 jaar tram in de hoofdstad en
75 jaar elektrische tram in Amsterdam. Foto F.van der Gragt.

Pendeltramlijn 19 (mw.914), Damrak 17-10-1996. Door een gat in de brug van het Muntplein pendelden van 14 tot 28 oktober 1996 twee 11G-tweerichtingtrams tussen de kop van het Damrak en de Munt. Ze reden elk op een spoor, hielden de helft van de tijd links en reden in de verkeerde richting. Er werden wisselende lijnnummers gebruikt.

Nog een lijn 19 (mw.869) tijdens een nostalgische tramdag op de Amstelveenseweg, 7 juni 1998.

Mw 793 met lijnnummer 19 op het Rembrandtplein, 7 mei 1999.

Lijn 19 op de museumlijn. Drieasser 903 op weg naar de Boelelaan. (aug.1999)

Een poging lijn 19 te doen herleven op het Stationsplein. Mw. 802 (inmiddels rijdend in Sarajewo), ingetuigd als lijn 19, 28 febr.2001.

Jeroen Epema - 29 februari 2012

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker