Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 10
Verzameling Jeroen Epema

Tweemaal lijn 10 (mw.170 en 171) op het oudste electrische tramtraject van Amsterdam. Op 25 aug.1900 werd de lijn verlengd van de Brouwersgracht naar de Planciusstraat. Op deze foto tonen de koersborden al de eindpunten Station Muiderpoort en Zoutkeetsgracht (1904-1925). Op de achtergrond de Maria Magdalenakerk als wachter van de Spaarndammerbuurt (gesloopt in 1968). Daarvoor rijdt een mw. van lijn 5. De Haarlemmerpoort (aanvankelijk Willemspoort) stamt uit 1840; geopend 1 dag vóór de inhuldiging van koning Willem II.

Een verstilde Sarphatistraat met de open motorwagen 214 op lijn 10. Opmerkelijk is het ontbreken van autoverkeer op de kaarten van lijn 10. Op slechts 2 van de 10 zijn naast trams ook auto's te zien.

Een foto van de plek die de fotograaf van de vorige foto innam. Het beeld van mw. 210 is scherp, het koersbord is goed te lezen: Station MP-Plantage-L'plein-Zoutkeetsgracht. Datering evenals foto 2 vóór 1910. Geen autoverkeer.

Lijn 10 met bijwagen 255 in de Sarphatistraat, die slechts door trams en fietsers wordt bereden; voetgangers hebben niets te vrezen (omstreeks 1910)

Sarphatistraat ter hoogte van het Weesperplein. (ca.1915). Lijn 10 (Union met open bijwagen) rijdt richting het Paleis voor Volksvlijt. Rechts voor het wachthuisje een bijwagen (ex-paardentram) van lijn 8. Links “De Poort van Weesp”.

Het Weesperplein met lijn 10 richting Hooge Sluis. Van rechts komt een tram van het Weesperpoortstation.(omstreeks 1920)

Luchtfoto van het Leidseplein en omgeving. In het midden de route van lijn 10. Links beneden het voormalige Huis van Bewaring, waar zich nu het Max Euweplein en het Casino bevinden. Datering omstreeks 1920, want het Administratiekantoor van de Gemeentetram (door P.L.Marnette) aan het begin van de Overtoom (1923) is nog niet gebouwd.

Foto van N.J.v.Wijck Jurriaanse uit de oorlogsjaren. Motorwagen 289 op lijn 10 met verduisterde koplampen. De tram staat bij een gemeenschappelijke halte van lijn 10 en 14 (tot 14 juli 1940) op de Mauritskade.

Lijn 10 met "noodglas" op het Frederiksplein, vlak na de oorlog.

Motorwagen 348 op het eindpunt van Hallstraat met de gashouder op de achtergrond.(omstreeks 1950)

Lijn 10 op de (nieuwe) brug over de Kattensloot

Lijn 10 (mw.529) in de Roetersstraat. Rechts de afbraak van de remise ”Nieuwe  Achtergracht”. (ca.1965).

Jeroen Epema - 15 februari 2010

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker