Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 5
Verzameling Jeroen Epema

Lijn 5 met nog open balkons bij de Haarlemmerpoort. Kaart gestempeld in 1910.

Twee Unions op lijn 5 op het Beursplein (ca.1913) De bijwagen is nog ex-paardentram. De bovenleidingmasten zijn, net als de Beurs, een ontwerp van Berlage.

Lijn 5 met Union 190 + open bijwagen op het Damrak (ca.1930)

Lijn 5 komend van de Weesperzijde draait de Nieuwe Amstelbrug op (ong.1930). Op de achtergrond de Sint Willibrorduskerk (1871-1970).

Een reclamekaart van Bensdorp Cacao. Hier zien we tramsporen op de Stadhouderskade richting Amsteldijk. Van 1906-1915 reed lijn 5 hier via de route Spaarndammerplein - Haarlemmerplein - DAM - Westeinde - Weesperzijde.

Op deze luchtfoto (met Weesperpoortstation, Amstelhotel en St. Willibrorduskerk ) zijn de sporen richting Stadhouderskade al weer verdwenen. Op 30-3-1915 is de route van lijn 5 verlegd naar: van Woustraat - Ceintuurbaan - Nieuwe Amstelbrug - Weesperzijde.

De Bijenkorf in 1931, met links lijn 4 en rechts een losse (wegens bezuiniging) motorwagen op lijn 5, voorzien van brievenbus.

Lijn 5 met een Utrechter en een middeninstapper op de Dam.(jaren 50)

Lijn 5 op bijna dezelfde plek met voormalige Utrechter. Omstreeks 1955.

Muntplein met lijnen 4, tweemaal lijn 5 en éénmaal lijn 25 (de laatste drie met bijwagens met middeninstap).

Schitterende sfeerfoto van lijn 5 (en 4) op een kletsnat Damrak, 's middags om half drie! Op de voorgrond een politie'kever'. Lijn 5 reed van 1952 -1965 de route CS- Weesperplein- Amstelstation.

Lijn 5 met kleine midden-instapper voor het Victoria-hotel. Jaren 50.

Lijn 5 op het Rembrandtplein. Drieasser 549, 13 juni 1962. Prentbriefkaart met achterop een stempel van Merkelbach Speelgoed uit de Kalverstraat.

Jeroen Epema - 15 oktober 2009

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker