Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 90

Share |

IJSKOUDE TRAMRITTEN (131210)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Veel tramhobbyisten zijn niet erg onder de indruk van de Combino’s, de trots van Amsterdam. De wagennummers van de Combino’s zijn voor de hobbyist van een te klein type, net zoals de lijn en bestemmingsaanduidingen. En het zijn tenslotte ook nog betrekkelijk nieuwe trams zonder geschiedenis.


foto: onbekend

Hetzelfde gold in mindere mate voor de inmiddels enkele jaren geleden naar de tramhemel geëmigreerde gelede wagens, die destijds, ondanks hun respectabele leeftijden, nog werden gezien als ‘nieuwe’ trams. Deze hobbyisten zitten vastgeroest in het tijdperk van de ‘echte’ Amsterdamse blauwe, spaarzaam verlichte trams, waarvan het bouwjaar ver in het begin van de eerste helft van de vorige eeuw lag en die al schokkend en stotend hun routes en eindpunten zochten. Ik wil hen uiteraard niet beledigen, maar het lijkt of het in hun hoofd nog steeds 1956 (of eerder) is. Wat meer dan een halve eeuw geleden is!
Natuurlijk vond ik de trams in 1956 minstens net zo leuk als zij. Maar hetzelfde was ook van toepassing op het materieel in 1966, 1977 en 1988.


foto: onbekend

Je zou eigenlijk de klok een dag moeten kunnen terugdraaien en nog eens kunnen kijken in 1956. Je zou razendsnel als een Combino weer terugvluchten naar 2010. Met andere woorden iedere dag is een leuke tramdag. De kunst is er een speciale dag van te maken. Stel je voor, dat je destijds midden in de ijskoude winter als bestuurder een avonddienst moest draaien op een twee-assig tramstel, inclusief een kleine bijwagen uit het begin van de vorige eeuw, op lijn 1. Diezelfde baan maakte soms een week lang van elke werkdag een dag van twaalf uren door de gesplitste diensten.


foto: onbekend

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik in 1957 mijn ogen niet kon geloven, toen ik een keer een ritje maakte in zo’n kleine bijwagen (619-700) van het Stadionplein naar de Overtoombrug. Lange conducteurs moesten bijna bukkend hun werk doen, echt waar, terwijl hun antieke, scheve bijwagentje nokvol was met voetbalfans! Ik keek echt mijn ogen uit. Als jonge pas beginnende conducteur kreeg je nog niet eens fl.100,-- in de week voor soms erg lange, ijskoude werkdagen. Maar je had van het GVB wel een dikke, gratis winterjas gekregen…….met je kraagnummer. Al die gratis zaken waren keurig geregeld in de bedrijfs-cao! Die dikke winterkleding, plus GVB-pet, had je ook wel nodig, want je ochtenddienst was al om half zes begonnen. Natuurlijk is het prachtig deze oude, koude dagen te romantiseren. Maar goed, dat je bij dat romantiseren van het verleden niet zelf de temperatuur van toen kunt terughalen.


foto: onbekend

Wat te denken van een dienst op de drukke lijn 3, waar je in gezelschap van meer dan 40 andere collega’s van het rijdend personeel met volle trams heen en weer mocht rijden tussen de Planciusstraat en het Muiderpoort Station. De kans was groot, dat je op de Overtoom je collega’s van lijn 1 tegenkwam! Maar aan het eind van elke rit wachtte gelukkig het personeelshuisje met een comfortabel elektrisch kacheltje waar de warme thermosflessen keurig in het gelid stonden te wachten. Maar daarna volgde er weer een drukke rit naar de andere eind van Amsterdam. Als je dan beseft, dat de beloning, uren en de werkomstandigheden voor de GVB-mannen spectaculair zijn verbeterd als je bijvoorbeeld 2010 vergelijkt met 1956!
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker