Toen de plannen werden
gepresenteerd voor een nieuwe GVB-centrale werkplaats, wat eigenlijk
echt wel broodnodig was, keek iedereen zijn ogen uit naar de plek van
deze brandnieuwe werkplaats. Want waar zou die komen? Toen Diemen het
antwoord was op die vraag, was de gedachte van de tramhobbyist ‘Wat
ver!’.
Daarnaast werden de werkzaamheden
sterk uitgebreid, want het onderhoud van de metrorijtuigen werd nu
begrijpelijk ook een onderdeel van de werkzaamheden van de nieuwe CW. De
oude CW was mooi traditioneel, gezellig en goed zichtbaar midden in de
stad maar Diemen vergde toch wel vanaf beide remises een flinke rit.
Daar kwam nog bij, dat vanaf het eindpunt van lijn 9 in Diemen die
gemeente geen toestemming gaf voor…….de bovenleiding.
De trams, die naar de CW moesten, werden opgehaald en teruggebracht door
een diesellok!! Later is de bovenleidingbeslissing teruggedraaid en de
bovenleiding alsnog aangebracht. Nou, leg dat soort onzinnige,
onbegrijpelijke maar tijdelijke beslissingen maar eens uit aan een
nuchtere Amsterdammer. Voordat de bovenleiding naar de CW werd
aangebracht, was deze er wel op het terrein van de nieuwe CW. Zodat er
proefritten konden worden gemaakt. Een andere opvallende uitspraak kwam
van een toenmalige wethouder Guusje Ter Horst, die verklaarde, dat de
nieuwe CW overbodig zou zijn, omdat nieuw materieel anders zou worden
onderhouden.
Het witte proeftrammetje maakte
proefritten bij de werkplaats voordat de Combino's besteld werden. De
naam van de fabriek, Vevey, staat een paar keer op de tram.
De Tollensstraat was letterlijk een levend
museum. Je keek je ogen uit. Het had echt de sfeer van een traditionele
bedrijfsfilm over de industriële revolutie. Van de nieuwe CW is voor
voorbijgangers maar heel weinig te zien. Toen de nieuwe werkplaats was
opgeleverd, was het een verschil als tussen dag en nacht. Als je Diemen
vergeleek met de Tollenstraat kwam je tot de conclusie, dat deze stap al
veertig jaar eerder genomen had moeten worden.
Er was nu veel heel veel
moderne en aangename ruimte, terwijl in de CW-Tollensstraat
de trams er maar letterlijk net in pasten. Als er een tram stond, kon
het personeel maar nauwelijks naar binnen of naar buiten. Voor het
CW-personeel moet het verschil gigantisch zijn geweest. Ik wil niet
overdrijven, maar alles zag er echt on-Amsterdams en bijzonder schoon en
eigentijds uit. Natuurlijk wordt er op de Middenweg veel heen en weer
gereden naar Diemen, maar ik heb nooit een klacht over lawaai gezien of
gehoord. Het grappige is, dat in beide CW’s logischerwijs een traverse
aanwezig was voor de verplaatsing van de trams.
In de Tollenstraat
gebeurde de traversebediening via een oude schakelkast uit een
tramwagen. Misschien was er ook wel een bijwagenfluit voor de lunch! Of
een trapbel voor de koffiepauze! En kwam de conducteur langs voor de
plaatsbewijzen. Je kunt bijna niet begrijpen, dat de CW Tollenstraat nog
kon functioneren. Je kunt wel begrijpen, dat het GVB bijzonder content
is over de moderne CW-Diemen. Gelukkig, dat er ook bovenleiding is!
OPEN DAG CW DIEMEN
- voor afspelen heeft u een
FlashPlayer nodig -
VIDEO 2006: Jos Wiersema -
MET BEELDEN VAN HET INTERIEUR VAN DE
VOORMALIGE CW TOLLENSSTRAAT
- voor afspelen heeft u een
FlashPlayer nodig -
VIDEO 2005: Jos Wiersema -