Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 85

Share |

MET EN ZONDER BOVENLEIDING! (091010)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Toen de plannen werden gepresenteerd voor een nieuwe GVB-centrale werkplaats, wat eigenlijk echt wel broodnodig was, keek iedereen zijn ogen uit naar de plek van deze brandnieuwe werkplaats. Want waar zou die komen? Toen Diemen het antwoord was op die vraag, was de gedachte van de tramhobbyist ‘Wat ver!’.

Daarnaast werden de werkzaamheden sterk uitgebreid, want het onderhoud van de metrorijtuigen werd nu begrijpelijk ook een onderdeel van de werkzaamheden van de nieuwe CW. De oude CW was mooi traditioneel, gezellig en goed zichtbaar midden in de stad maar Diemen vergde toch wel vanaf beide remises een flinke rit. Daar kwam nog bij, dat vanaf het eindpunt van lijn 9 in Diemen die gemeente geen toestemming gaf voor…….de bovenleiding.

De trams, die naar de CW moesten, werden opgehaald en teruggebracht door een diesellok!! Later is de bovenleidingbeslissing teruggedraaid en de bovenleiding alsnog aangebracht. Nou, leg dat soort onzinnige, onbegrijpelijke maar tijdelijke beslissingen maar eens uit aan een nuchtere Amsterdammer. Voordat de bovenleiding naar de CW werd aangebracht, was deze er wel op het terrein van de nieuwe CW. Zodat er proefritten konden worden gemaakt. Een andere opvallende uitspraak kwam van een toenmalige wethouder Guusje Ter Horst, die verklaarde, dat de nieuwe CW overbodig zou zijn, omdat nieuw materieel anders zou worden onderhouden.


Het witte proeftrammetje maakte proefritten bij de werkplaats voordat de Combino's besteld werden. De naam van de fabriek, Vevey,  staat een paar keer op de tram.

De Tollensstraat was letterlijk een levend museum. Je keek je ogen uit. Het had echt de sfeer van een traditionele bedrijfsfilm over de industriële revolutie. Van de nieuwe CW is voor voorbijgangers maar heel weinig te zien. Toen de nieuwe werkplaats was opgeleverd, was het een verschil als tussen dag en nacht. Als je Diemen vergeleek met de Tollenstraat kwam je tot de conclusie, dat deze stap al veertig jaar eerder genomen had moeten worden.

Er was nu veel heel veel moderne en aangename ruimte, terwijl in de CW-Tollensstraat de trams er maar letterlijk net in pasten. Als er een tram stond, kon het personeel maar nauwelijks naar binnen of naar buiten. Voor het CW-personeel moet het verschil gigantisch zijn geweest. Ik wil niet overdrijven, maar alles zag er echt on-Amsterdams en bijzonder schoon en eigentijds uit. Natuurlijk wordt er op de Middenweg veel heen en weer gereden naar Diemen, maar ik heb nooit een klacht over lawaai gezien of gehoord. Het grappige is, dat in beide CW’s logischerwijs een traverse aanwezig was voor de verplaatsing van de trams.

In de Tollenstraat gebeurde de traversebediening via een oude schakelkast uit een tramwagen. Misschien was er ook wel een bijwagenfluit voor de lunch! Of een trapbel voor de koffiepauze! En kwam de conducteur langs voor de plaatsbewijzen. Je kunt bijna niet begrijpen, dat de CW Tollenstraat nog kon functioneren. Je kunt wel begrijpen, dat het GVB bijzonder content is over de moderne CW-Diemen. Gelukkig, dat er ook bovenleiding is!


OPEN DAG CW DIEMEN
- voor afspelen heeft u een FlashPlayer nodig - VIDEO 2006: Jos Wiersema -


MET BEELDEN VAN HET INTERIEUR VAN DE VOORMALIGE CW TOLLENSSTRAAT
- voor afspelen heeft u een FlashPlayer nodig - VIDEO 2005: Jos Wiersema -

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker