Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 73

Share |

VERBANNEN BROEDERS EN ZUSTERS (090810)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Spiksplinternieuwe trams wegsturen! Zo kwam de emigratie van de blokkendozen op mij over! Terwijl de blokkendozen toch al bijna 30 jaar (sinds 1979-1980) hun sissende deuren in Amsterdam hadden geopend en gesloten. Zij waren overcompleet door de komst van de Combino’s en ze stonden in de weg, volgens de officiele lezing een tijdje geleden, en werden weggegeven aan het door de oorlog in de 90-er jaren geteisterde Sarajevo.

Sinds enkele maanden zijn 21 van de schitterende 780-816 naar zuidelijke en warmere oorden vertrokken. Ze zijn eigenlijk constant met tramvakantie. Ik geef toe het waren niet de allermooiste trams, die over Amsterdamse rails hebben gereden. Sommige hobbyisten vonden de blokkendozen echt foeilelijk. Maar ze reden en rijden stabiel en comfortabel. Echt voortreffelijk! Als je nog in de 783, 788-793, 795, 798-800, 802, 803, 807, 808, 812 wilt zitten kan dat, maar dan moet je naar Bosnie. Je hoeft je dan ook niet te vervelen, want de nummers van de blokkendozen zijn veranderd. Dus dat wordt uitzoeken! De wagens zijn per dieplader geemigreerd en als je toevallig in de tijd, dat ze vertrokken met vakantie was in zuidelijk Europa had ik je gezicht wel eens willen zien bij een ontmoeting met bijvoorbeeld de 800, gefilmd op lijn 25 - Centraal Station! Het meest viel de serie op toen de trams wisselend op de lijnen 6 en 10 reden. Het GVB had deze serie gekozen vanwege de elektrisch bediende lijn (en richting)films.


vlnr: Joop van Zijl, Kees Buurman (ex-NOS)(overleden), GVB-instructeur,
Joop Landre (overleden), Chiel van Praag, Herman Emmink, ondergetekende.

Na een revisie, ongeveer 12 jaar geleden, verdween ook nog een kleine richtingfilm aan de zijkant van de trams. Niet alleen de genoemde blokkendozen zien we nooit meer maar ook de 796,797,806,811 en 814 bevinden zich nu in de tramhemel om diverse gezondheidsredenen zoals brand. Geruime tijd heeft de 781 rondgereden in de toen toekomstige GVB-kleuren, die later, a la GVB, weer werden gewijzigd. Met deze 781 heb ik nog een zondag proefgereden voor de toen geplande lijn 20 om de route en andere zaken te testen voor deze nieuwe spectaculaire tijdelijke tramlijn, die maar drie jaar zou bestaan. Lijn 20 was de echte 780-er tramlijn.

Er waren voor lijn 20 diverse aanpassingen in de rails aangebracht, zoals het extra haltespoor op het Leidseplein komende uit de Marnixstraat en het wissel van de Van Woustraat naar de Ceintuurbaan. Er was een troost: lijn 20 was het mooiste tramlijnnummer dat Amsterdam op ooit heeft gekend, het lachte je toe. Omdat bij het GVB alle gelede wagens werden aangeduid met een simpele maar duidelijke code mogen we deze code. 9G en 10G, niet vergeten.(780-804, 805-816).
Het opvallende bij de 780-ers is, dat zij op de toen korte lijn 5 begonnen. Toen de lijn naar Amstelveen werd verlengd, was het gebruik van deze serie onmogelijk door het kopeindpunt in Amstelveen. Voor de serieuze technici onder de lezers kan ik toch niet nalaten te vermelden, dat de 780-ers, net zoals eerdere series in Amsterdam, stuurstroomwagens waren. Nu we met zijn allen zoveel 780-informatie voor onze kiezen kregen, ligt het natuurlijk voor de hand maar gelijk een rit te maken met een 780-er. Nu het nog kan. Maar wel goed vasthouden!

 

de 805 in de revisie - Havenstraat

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker