Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 47

Share |

Het snelle imago van de blauwe wagens (010210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De verrassingen waren iedere keer gewoon feestelijk en bijna onrealistisch. Daarom was het Gemeente Vervoerbedrijf voor mij in de jaren ‘60 zo leuk en spannend om te volgen omdat er elke dag iets ongewoons met de blauwe wagens gebeurde.

We hadden dan wel de (tijdelijke) opheffing van lijn 5 op 16 september 1961, maar aan de andere kant was enkele maanden daarvoor de aanleg van lijn 17 in alle hevigheid losgebarsten. De eerste groefrails werden neergelegd op de brug in de Cornelis Lelylaan, vlakbij het Surinameplein. Vervolgens was op 9 september 1962 lijn 17 ingesteld na het weekend gevolgd door lijn 27.
 

Lage Blauwen "zwakke broeders"uit de serie 416-435

Hiervoor was het GVB een beetje saai bedrijf maar door de spectaculaire nieuwe winterdienstregelingen in het begin van de zestiger jaren, waarbij de blauwe wagens over het hele net zichtbaar werden, kwam je ogen te kort om alles te volgen. En het leek of er steeds meer blauwen op straat kwamen. Ook de zwakke broeders in de serie, 416-435, met zwakkere motoren en lang vervlogen grote revisiedata begonnen steeds belangrijker te worden, terwijl ze voor september 1962 in de Remise Lekstraat stonden te verpieteren. Zogenaamd op reserve. Ze stonden stuk voor stuk scheef onder meer door de verschillen in dikte van de wielbanden. Het was een mooi gezicht.
 

Lage Blauwen "zwakke broeders"uit de serie 416-435

Aan de revisiedata, die op het voorbalkon op het voorste kozijnen handmatig waren geschilderd, kon je die verschillende revisiedata aflezen. Er waren enkele wagens bij, die in 1956 voor het laatst waren gereviseerd. De blauwe wagens verschenen (opnieuw) op de lijnen 24 en 25 met de winterdienst van 1963, (vijf wagens per lijn!), lijn 4, lijn 7, lijn 9, lijn 13, en voor de eerste keer op de lijnen 1 en 2. Op lijn 3 waren ze verdwenen, maar ze kwamen in de spits in veel kleinere aantallen terug. Tenslotte verdwenen de blauwen langzaam van lijn 10, hoewel dat maanden duurde.
Er waren dagen bij, dat het door materieelgebrek leek of ze op lijn 10 waren teruggekeerd. In de spits reden ze op lijn 10 uiteraard nog steeds wel. In 1965 werden er acht lage blauwen afgevoerd, in 1966 waren het er nog eens vier. Maar in 1967 werden we verlaten door vier en twintig blauwe wagens, in 1968 waren het er nog eens tien. Al met al een zeer droevige toestand, terwijl ze bijna veertig jaar hun best hadden gedaan. Nu heb ik het nog niet eens over de hoge blauwen.
 

Lage Blauwen "zwakke broeders"uit de serie 416-435

De lage blauwen werden in principe gesloopt aan de hand van de revisiedata. De meer dan veertig jaren hadden de lage blauwen dienst gedaan op de lijnen 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 16, 17, 24, 25 en 27. In de eerste helft van de jaren ‘50 waren de balkons van de lage blauwen ook nog eens verlengd. Zowel in de oude als in de verlengde nieuwe toestand waren de blauwen sierlijke trams. De Unions, de grootbordessers, de blauwe wagens en de gelede wagens waren in principe de afgelopen 100 jaar het gezicht van de Amsterdamse tram. Iedereen kent het ‘gezicht’ van de Amsterdamse trams, maar wie ontwierp dat gezicht? Deze man zou eigenlijk een standbeeld op de hoek van de Overtoom en de Stadhouderskade moeten krijgen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker