Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 45

Share |

Reclametrams (190110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Nog nooit heb ik een bedrijf zijn identiteit zo zien verkopen als het GVB. De hele herkenbaarheid van de Amsterdamse trams en bussen was grotendeels verdwenen sinds tientallen voertuigen waren beplakt met evenveel reclame uitingen.

Het werd zelfs een probleem om te zien op welke lijn bepaalde voertuigen reden. Het leek of je je liet vervoeren in een rijdende reclamezuil. Toen de reclame van de trams weer was verwijderd, waren sommige trams verschrikkelijk beschadigd. De oorspronkelijke verflagen werden, vanwege het verwijderen van de reclamestickers, mee verwijderd.
Omdat bepaalde tramseries, zoals de 725-779, op het punt stonden te worden afgevoerd, werd er geen geld meer uitgegeven om de beschadigde trams een beetje toonbaar te maken. Ook de rijtuigcijfers moesten er aan geloven en werden (tijdelijk tot de afvoer) vervangen door een type plakcijfers, die je bij de kantoorboekhandel kon kopen. Deze cijfers werden op alle denkbare plaatsen geplakt. Zowel op de ruiten als op andere vreemde plekken. Natuurlijk valt te begrijpen, dat inkomsten heel belangrijk zijn voor een bedrijf wat al vele decennia lang verlies maakt. Dat het uiterlijk van trams en bussen erg belangrijk is voor het imago van een vervoerbedrijf, zowel richting het publiek als de plaatselijke politiek, blijkt uit het tot in de puntjes geregelde uiterlijk van bijvoorbeeld de HTM en de RET. Het ging in Amsterdam eigenlijk fout met de reclame op de tram, toen jaren geleden de zware metalen opschroefbare borden werden vervangen door de enorme plastic plakplaten. Toen er nog opschroefbare reclameborden werden gebruikt, waren deze zelfs in veel gevallen een verrijking van het tramuiterlijk. Waarschijnlijk door de zeer acceptabele formaten van de metalen reclameborden van destijds.

DIASHOW: RECLAMETRAMS VAN TOM MULDER

Alle foto's gemaakt van Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Gelukkig is de weg van de vervuilende totaalreclameborden weer verlaten en is men teruggekeerd naar de oorspronkelijke GVB beginselen, die een versterking is van het GVB imago. Daarvoor kwam het voor, dat de trams op een dag helemaal waren geschilderd en dat de volgende dag dezelfde trams werden bestickerd met totaalreclame. Sterker nog. Tegenwoordig zie je bijna helemaal geen tramreclame meer. Een tijdlang, dus vele jaren, hebben er ook bij het GVB thematrams gereden. De 671 was er ook een. Eindelijk verloor de 671 de creatieve beschilderingen, werd opnieuw prachtig geschilderd en de dag daarop nota bene had deze brandnieuwe beschildering plaats gemaakt voor een totaalreclame. Het is voor een leek allemaal te begrijpen. Ja, financiering van een vervoerbedrijf is een erg zwaar beroep. En als je van de trams rijdende vuilnisbakken maakt, doen de passagiers daar helaas graag aan mee. Andere passagiers weer nijgen dan naar het niet gebruiken van dat vervoer middel. Als in tegenstelling tot deze stelling de trams er als nieuw en schoon blijven uitzien, blijft het ook een plezier ze als reiziger te gebruiken.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker