Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 43

Share |

De veilige trams van lijn 17 (040110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er zijn van die dagen in je leven, die je nooit meer vergeet. Uiteraard zijn dat meestentijds gebeurtenissen in je privéleven, maar zelfs die ebben op den duur een beetje weg. Ik zeg het voorzichtig. Maar 9 september 1962 zal me altijd bijblijven als de dag, dat de tram in Amsterdam voor de toekomst was gered.

Toen de 670-724 enkele jaren later ook waren afgeleverd, riepen de tramenthousiastelingen opnieuw: ‘dit zullen wel de laatste nieuwe trams zijn. Want binnenkort beginnen ze met de bouw van de metro‘. Niet alleen bij mij zal 9 september 1962 in het geheugen zijn gegrift. Ik zie die dag nog zo voor me. Op de Tussenmeer stonden op deze herfstige, regenachtige zaterdagmorgen duizenden mensen, die de officiële opening van lijn 17 wilden bijwonen. Dus zo belangrijk vonden Amsterdammers de nieuwe tramlijn vanuit Osdorp naar het stadscentrum. In de ochtend zou de vrouw van de wethouder de allernieuwste van de dubbel gelede trams van het Surinameplein naar Osdorp rijden. De nieuwe glimmende 644 tot en met de 635 volgden, als trouwe hondjes, de erg nieuwe 645.


foto Tom Mulder

Vanaf 646 moest de serie nog door Beijnes worden afgeleverd. Natuurlijk verwachtten wij, dat een deel van deze elf trams de volgende dag, als de normale dienstregeling inging, deze opening nog eens dunnetjes overdeden. Maar niets was minder waar. Want de echte tramliefhebbers sprongen rond zeven uur bijna tegelijkertijd in dienstwagen nummer 1 van de echte eerste dag van lijn 17: de 618. Die dag verliep verder geruisloos. Behalve dan, dat aan het eind van de ochtend er een extra verscheen op lijn 17. Een enkelgelede, die de hele middag was volgepropt met enthousiaste passagiers. Voor die 9e september 1962 hadden we de nieuwe trams al op andere lijnen kunnen zien. Zoals de lijnen 7,13 en 16. Maar de iets bredere dan de bestaande gelede trams, de 635-652, bleven toch hun hele leven de trams van de nieuwe lijn 17.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

En ze waren dus duidelijk anders dan hun voorgangers. Uiterlijk vielen ze natuurlijk op door de weerstanden. Nu op de daken. Ze stonden voorop de eerste geleding en achterop de laatste geleding. Ook daardoor verschilden ze uiterlijk van de 602-634. Zelfs de bestuurderscabines waren anders. Er was de stang waarmee de bestuurder/ster de motoren kon bedienen. En naast hem of haar was een wijzerplaat waarmee je kon aflezen of we reden of remden of stil stonden.


foto Tom Mulder


foto Tom Mulder

Ik heb me altijd afgevraagd wat de functie was. De 652 werd al vroeg weer een bijzondere tram, toen hij net zoals de enkelgelede 570, een simaticinstallatie, elektronische besturing, kreeg ingebouwd, die in de toekomst op de nieuwe 670-serie zou komen. Ze deden als proefkonijnen alleen nog maar dienst op lijn 7 totdat ze weer werden terugverbouwd tot normale gelede trams. Je kunt alleen maar stellen, dat alle gelede tramseries zeer succesvolle, veilige trams waren, die bijna nooit erg zware schade opliepen door aanrijdingen.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker