Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 37

Share |

De trots van Amsterdam (231109)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De komst van de dubbelgelede trams in 1959 heeft de Amsterdamse tramwereld veranderd. Niet langer drukte het verleden een negatief stempel op het GVB. Helemaal niet, nadat de 551 werd verlengd en omgenummerd.


Gelede proefwagen 551 bezorgt lijn 24 de primeur van de dubbelgelede tram, Olympiaweg, 21-9-1958
foto: Cor Fijma elders op deze website geplaatst bij lijn 24

De bijzonder geslaagde dubbelgelede trams veranderde, naarmate de hele serie werd afgeleverd, het imago van het Gemeente Vervoerbedrijf. Ik zie nog zo bijvoorbeeld de zo goed als nieuwe en grijze 619 bij zijn komst op lijn 13 passagiers opnemen op de Hoofdweg. Natuurlijk waren de oude trams hartstikke leuk en hoorden ze bij Amsterdam als de Amsterdamse grachten. Iedere Amsterdammer kende de trams als hun broekzakken. Ze wisten hoe en waar je moest instappen en wat voor jou de beste plaats was in de tramwagens. Alleen ’s winters waren alle oude trams erg koud en dan maakten de bestuurders de voorbalkonruiten ijsvrij met oude kranten, want het woord verwarming kenden oude Amsterdamse trams niet. Vooral in de vroege winteruren en ‘s avonds waren Amsterdamse trams rijdende ijsblokken. Maar nu stapte je met enige trots en voorzichtigheid in de comfortabele, ruime en warme dubbelgelede wagens, die toch lieten zien, dat Amsterdam hele mooie trams kon (laten) bouwen. Je besefte toen niet, dat bijna een halve eeuw later deze dubbelgeledes door Amsterdam raasden alsof ze nieuw waren. Veel wagens kregen aan het eind van de vorige eeuw een schilderbeurt vanwege een nieuw marketingplan en werden blauw-wit geschilderd. Eigenlijk vrij kort daarna begon de afvoer maar elf wagens vervolgden hun leven in het Poolse Poznan.


de oude GVB 605 op lijn 11 in Poznan - Polen
foto 24 april 2007 gemaakt door Robert van den Boogaard

Als het GVB intern had besloten, hadden ze nu nog in Amsterdam gereden. Het was niet te begrijpen, dat brand de trams van de serie 602-634 kon vernielen, zoals de 614. In 1981 reed de 614 op lijn 10 toen een brand deze tram verwoestte! Dus inmiddels lang geleden. In principe reed de helft van de nummers de eerste tramjaren vanuit de Remise Lekstraat, de andere nummers huisden in de Remise Havenstraat. In 2000 dacht iedereen nog, dat Amsterdam’s eerste dubbelgelede trams het eeuwige leven hadden, maar door onderdelengebrek werd besloten dat de 612 en 617 zouden worden gesloopt, terwijl de 612 vlak daarvoor een nieuwe conducteurcabine had gekregen! Ze stonden langere tijd in delen in de Remise Havenstraat buiten de rails.

DIASHOW

15 afbeeldingen uit serie 602-634
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Een andere 602-er, de 612, werd omgenummerd in 602 en stond, ook buiten de rails, voor een filmrol een paar dagen letterlijk geparkeerd in een parkeervak aan de Rozengracht. In hun meer dan 40 jaren durende leven reden de 602-ers op bijna alle lijnen, behalve op lijn 5(zowel niet naar het Amstelstation en Amstelveen) en 27. De 602-634 reden ook nooit op de lijnen 1 en 2, toen de Leidsestraat nog was gereserveerd voor de 552-587. Bij een tijdelijke omleiding via de Rozengracht verviel deze regel. Sommige 602-ers, zoals meermalen de 623, werden het slachtoffer van erg zware aanrijdingen, maar deze werden allemaal gerepareerd. Met de 602-634 begon het tijdperk van de dubbelgelede tram in Amsterdam.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker