Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 192

Share |

SERIEUZE TRAMFOTOGRAAF (200713)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In de 60s genoot ik met andere, bijzonder aangename tramverslaafden van alles wat er met de Amsterdamse trams gebeurde. Dagelijks hield ik tijdens de avondspits alle tramwagens in de gaten, die het CS aandeden.


398, lijn 16, Ferdinand Bolstraat

Onderweg naar huis in Slotervaart keek ik met mijn vijf ooghoeken alle kanten op om te zien of er nog iets spectaculairs gebeurde met de Amsterdamse trams. Zoals de materieelverhuizingen van de ene naar de andere remise of mogelijke ‘toekomstige aanrijdingen van de eeuw’. Maar die had ik eigenlijk op 6 april 1956 al persoonlijk op het Marnixplein meegemaakt. Ik moest en moet er nog elke dag aan denken, maar ik heb er geen nachtmerries van.


Frederik Hendrikplantsoen - 06 april 1956
Bron: Historische Kranten Online

Heb ik wel eens verteld, dat ik een jaar lang niet meer met de tram durfde? Ik had later een groot voordeel. Ik had in en buiten de tram in latere jaren altijd mijn fotocamera bij me. Want je wist maar nooit!


439, lijn 3, Ruyschstraat / Wibautstraat

Tijdens de hoogtijdagen van m’n tramverslaving maakte ik als broekie van 14 een foto van m’n allereerste heftige ontsporing. Het betrof de 563 van lijn 7 in de Sarphatistraat, die ik al fietsend buiten de rails trof en die nu tegen een boom aan het uitrusten was. De foto stond ’s avonds ook trots in Het Vrije Volk. De afgebeelde foto is niet van mij. Ik ken hem wel. ‘Mijn’ foto werd aan de blinde zijde en overdwars gemaakt.


Nieuwsblad van het Noorden - 23 augustus 1961
Bron: Historische Kranten Online

Maar er volgden er nog meer. Zoals de aanrijding/ontsporing van de 611 midden op de Dam na een botsing met een Morris Minor. Ook die foto belandde in de kranten. Later was er een kleine aanrijding van de 560 op lijn 2 op de Nieuwe Zijds Voorburgwal. M’n foto was niet sensationeel genoeg om de wereldpers te halen.


560, lijn 2, Nieuwe Zijds Voorburgwal.1964.

Dat gold niet voor de volgende historische opname van de 653, die als nieuwe tram door Werkspoor op de Amsteldijk werd afgeleverd. Hij was toen echt spiksplinternieuw en door mensenhanden en voeten, behalve die van de bouwers, nog nooit aangeraakt! Inmiddels is hij al lang gesloopt en waarschijnlijk versmolten bij de Hoogovens.


611 - ONTSPOORD na aanrijding 300962

Net zoals zijn tientallen seriegenoten. ’t Is te triest voor woorden. Die nieuwe 653-foto haalde uiteraard wel Het Vrije Volk. Mijn fotoreputatie op jeugdige leeftijd draaide niet alleen om tranentrekkende ontsporingen en verschrikkelijke aanrijdingen. In tegendeel! Alles wat met de tram te maken had, waren onderwerpen voor mijn camera. Zoals de SL 2 en SL3, de door het GVB zelf vervaardigde slijpwagens op oude tramtrucs van een 301-320-er, die op de Cornelis Lelylaan de tramlijn naar Osdorp hielpen aan te leggen. Ook dit uitzonderlijke tramwonder haalde de krant.


SL 2 VAN SUCHTELEN VANHAARESTRAAT810 Ten tijde van de aanleg van lijn 17 naar Osdorp in 1962.

Omdat er gelukkig niet elke dag dramatische tramongelukken gebeurden, week ik wel eens van het trammelant af. Toen er bijvoorbeeld in Slotervaart op de Johan Huizingalaan op een zondagmiddag een apotheek de lucht in vloog. Ook dat onderwerp boeide de fotoredactie van De Telegraaf en zij spekten mijn bankrekening met 12 gulden 50. Ik geniet nog dagelijks na van de ontvangen rente van die enorme geldbedragen van de Amsterdamse dagbladen. Maar zelfs krantenfoto’s wennen na een tijdje. Het was natuurlijk een erg spannende hobby geworden en het verblijf op de redacties of in de doka’s van de dagbladen waren voor een puber sensationeel. Helemaal als jouw foto ’s avonds een belangrijke plaats innamen in een landelijk avondblad.


653 LIJN 13 SLOTERMEER

M’n ouders wisten niet welke kant ze moesten opkijken. Het mooie was ook, dat je net gemaakte foto’s al snel de krantendoka uitrolden, terwijl je toen, normaal gesproken, bij de plaatselijke drogisterij bijna een week op de fotoresultaten moest wachten. Tegenwoordig zijn je digitale foto’s eerder klaar dan dat ze gemaakt zijn........ Het andere bijzondere is, dat je opgewonden je foto’s maakte van toenmalige tramsituaties, terwijl nu, enkele decennia later, diezelfde trams helemaal niet meer bestaan. Maar zo is het leven van een tram en ook het leven van een trambelangstellende.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker