Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 191

Share |

DE KLASSIEKE AMSTERDAMSE TRAMLIJNEN. (080713)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Zonder te kijken weet elke lezer van deze rubriek al welke tramlijnen met deze introductie worden bedoeld. Natuurlijk heb ik het hier over de klassieke Amsterdamse tramlijnen 3 en 10. In de 50er en 60er jaren toen er de gehele dag en avond nog massaal werd getramd reden beide lijnen ieder met (ook ’s avonds)minimaal veertien tramstellen.


441 LIJN 10 MARNIXPLEIN

Dus 14 blauwe stellen per lijn! Beide tramlijnen kruisen elkaar op de routes maar één keer. Op het Marnixplein. De tramlijnen 3 en 10 bestaan al erg lang. Lijn 10 was de eerste electrische tramlijn van Amsterdam(14 augustus 1900); lijn 3 volgde enkele jaren later (25 juni 1902).


455, lijn 10, Remise Lekstraat

In hun toptijd waren de lijnen altijd erg druk. In het begin van de 60-er jaren heerste er een GVB-rage om in het weekend niet meer met tweeassers te rijden. Het was een schande! Het leek een opdracht van hoger hand. Lijn 3 was de eerste lijn, die in het weekend de vertrouwde blauwen moest inruilen voor drieassers (16 april 1961).


511 LIJN 3 CELEBESSTRAAT

Terwijl ook al vijf dubbelgeledes eerder op lijn 3 werden ingezet. Twee jaren later (juni 1963)regeerde het drieasserspook óók op werkdagen. Lijn 10 was nummer 2 in dezelfde tijd en kwam in fasen aan de beurt. Maar Lijn 10 reed de eerste jaren met 5 énkel geledes! Net zoals lijn 7.


492 LIJN 10 VAN HALLSTRAAT

Want de Remise Havenstraat had nog geen dubbelgeledes beschikbaar. Het personeel in de Remise Lekstraat kreeg de opdracht om één keer per veertien dagen de tweeassers van lijn 3 om te tuigen. Van zondag op maandag werden de lijn 9-voetbaltweeassers weer lijn 3-stellen.


492, lijn 10, Van Hallstraat, 1961

Met de blauwen van lijn 10 vanuit de Remise Havenstraat gebeurde om de twee weken hetzelfde voor de Blauw-wit/DWS-fans. In 1963 werd de drieasserinzet definitief voor de lijn 3 en 10. Wij tramfanatici maakten in het stenciltje‘Tussen rails bovenleiding’ die dagen bekend, dat de drieassers van lijn 3 erg veel storingen hadden vanwege de inzet op zo’n ‘zware’ lijn als lijn 3.


602, lijn 3, Celebesstraat, 1961

Natuurlijk is er bij beide lijnen veel gebeurd met de materieelinzet. Maar de 50s en 60s waren toch echt de fantastische ‘hoge’ blauwen jaren. Hoewel er ook vaak ‘lage’ blauwen werden ingezet. In de 50s heel af en toe vergezeld door de Siemens Shuckerts. Het is bijna een wonder, dat de 321-355 het tempo van de ‘hoge’ blauwen konden bijhouden.


434 van lijn 3 nu als voetbalextra van lijn 9, Watergraafsmeer 1962

Helemaal in de tijd van de hoge frequenties! Ook in latere lijn 3 en lijn 10-jaren waren de materieeluitzonderingen meer regel dan een uitzondering. Eerst met de grootbordessers en later, op lijn 10, met de extra blauwen in een tijd, dat zij al op grote schaal werden gesloopt.


458 van lijn 10 nu als voetbalextra van lijn 24. Olympiaweg, 1962

Het fenomeen vond later ook weer plaats op lijn 3 met de enkel geledes uit de Remise Havenstraat en later met uit dezelfde remise de geleende dubbelgeledes.


552, lijn 3, Celebesstraat 1962

Zoals de 851-ers. Maar al die uitzonderingen vormden de basis voor onze fantastische tramhobby. Er gaat geen nacht voorbij, dat ik niet over Lijn 3 droom………bij wijze van spreken.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker