Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 186

Share |

DE FEESTELIJKE BORDBUSSEN (280413)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er zal geen vervoerbedrijf zijn in Nederland dat zijn klanten zo vaak heeft verrast met nieuwe vervoersproducten als het Gemeente Vervoer Bedrijf in Amsterdam. Ik had het al eens over de sensationele autobusserie, de halfautomaten, DE OMVORMERS.


4 - LIJN 22 SURINAMEPLEIN

Zij dateren van 1948. In een vorig stukje werden ook de andere autobusseries genoemd, die in de 50-er jaren in groten getale het levenslicht zagen. De wagens van de allereerste busserie waren de bussen, die bepalend werden voor de opvallende ‘new 50s look’-bussen met een gelijke uiterlijke verschijning als hun meer dan 200 soortgenoten.


5 - LIJN 46 SPUISTRAAT

De nummering van de bussen begon in 1954 toepasselijk bij ‘1’. Dat zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen en veel boze gezichten bij de klassieke tramfans. Want er was al een nummer ‘1’! Een tram! En nog wel een Utrechtenaar! Nou niet lang meer! Door de komst van de 20 eerste AEC-bussen werden de Utrechtenaren vernummerd in de 301-312. Voor de echte tramfans gingen alle Amsterdamse autobussen nu in het verdomhoekje.


9 - LIJN 15 AMSTELSTATION

Niet voor een week, maar voor vele jaren! De 1-20-bussen hadden een modern uiterlijk. Alleen de lijn- en bestemmingsaanduiding waren nog van de vorige generatie! Dus de 1-20 hadden lijnborden op het front van de bus en op de achterzijde. Aan de zijkant verscheen opnieuw het lijn- + bestemmingsbord. De 1-20-ers verschenen op veel buslijnen.


9 - LIJN 20 RUYS DE BEERENBROECKSTRAAT

Zowel vanuit Garage Oost aan de Linnaeusstraat en de Oranje Vrijstaatkade en later ook vanuit Garage West (de erg grote nieuwbouw aan de Jan Tooropstraat). De allereerste lijn voor de bordbussen was lijn E van het Amstel Station naar het Haarlemmermeer Station. Kort daarna verschenen ze ook op lijn 21 van Station Sloterdijk naar Geuzenveld na opening van het (tijdelijke) Station Sloterdijk.


16 - LIJN 23 STADIONSTRAAT

Maar toen was Garage West geopend. Na enkele jaren werden de 1-20-ers voornamelijk ingedeeld op de nieuwbouwlijnen in west. Zoals 19, 21, 22 en 23. Maar ze reden eerst ook op lijn F en later zelfs op lijn 15! In latere jaren werd busnummer 13 aan de rechtervoorzijde ernstig beschadigd bij een aanrijding en ging buiten dienst en werd gestald in Garage Noord.


17 - LIJN L NASSAUPLEIN

Jaren daarvoor werden de 8,9 en 10 lesbussen. De 1-20 waren de eerste voorverkiezers. Een schakelsysteem, dat ook bij veel volgende series werd toegepast. Eigenlijk bij alle 50-er jaren series. Behalve bij de Leylands en de 55-70. Daarna zag je het schakelsysteem nooit meer terug. Opvallend was de bruine decoratie aan de binnenkant van de 1-20-ers. Het leek op linoleum, dat ook bij vloeren werd gebruikt.


18 - LIJN 21 RUYS DE BEERENBROECKSTRAAT

De 1-20-ers waren voor 1954 modern uitziende bussen. Helemaal in vergelijking met hun voorgangers, de Omvormers. De modernisering ging maar door en uitte zich bij iedere volgende GVB-autobusserie. De 1-20 was slechts een relatief kleine serie. Net zoals de 21-32, de 33-52, de 55-64, de 65-70, de 71-85 en de 85-105. Maar toen barste de bom en kwam het tijdperk van de heel grote autobusseries, de 200-244 en de 250-294.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker