Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 185

Share |

OOH, NIEUWE TRAMS! (080413)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Ik heb het al eens laten vallen, dat ik in 1956 voor de eerste maal een 1200 op lijn 13 zag verschijnen op de Westelijke Toegangsbrug richting CS. Ik dacht in een split second, dat het GVB zonder te overleggen nieuwe trams had gekocht. De reden voor die blije gedachte was het erg hoge wagennummer. In de 1200! Binnen een halve seconde realiseerde ik me toen, dat het dezelfde ‘oude’ AEG-er moest zijn, die ik al jaren kende.


1252 LIJN 13 SLOTERMEER

Maar dan met een 1 voor het ‘oude’ nummer. Wat een teleurstelling! Het is wat vreemd om op te schrijven, maar in mijn geest heb ik een soort computer. Hij dateert van ca. 1954 toen de meeste mensen nog nooit van een computer hadden gehoord. Al decennia blijkt, dat ik een top 6 heb van voor mij erg belangrijke tramlijnen. Dat zijn 3, 12, 10, 17, 27 én 13!


1265 LIJN 6 STADIONSTRAAT

Ze staan in mijn geest gegrift als tramlijnnummers, die voor een stuk een deel van mijn leven zijn geworden. Omdat ik in de eerste jaren van m’n aardse bestaan kennelijk het meest met deze tramlijnen werd geconfronteerd. Ik leg uit waarom. Lijn 12 was de tramlijn, waar ik als peuter mee werd geconfronteerd, omdat die in mijn leefomgeving opereerde en daardoor de basis vormde voor mijn interesse in Amsterdamse trams.


1268 LIJN 7 PLANTAGEPARKLAAN

De lijnen 3 en 10 sloten bij die lijn 12-basis aan. Omdat ons gezin verhuisde van de lijn 12-buurt naar Slotervaart, werd ik (voor de tweede keer) geconfronteerd met de spectaculaire aanleg van een tramlijn, 17. En was ik getuige van de eerste dienstregelingdag van deze tramlijn. Ook dat heeft diepe indruk op me gemaakt. Lijn 27 hoorde daar natuurlijk ook feestelijk bij. Maar nu lijn 13! Een vreemde eend in de bijt? Nee, in tegendeel.


1272 LIJN 13 SLOTERMEER

Een jarenlange vriendin van m’n moeder verhuisde van Amsterdam-noord naar Slotermeer. Dus Slotermeerse bezoeken werden voortaan, vaak en altijd met de toen heel erg lange lijn 13 gedaan. Ik zag de Slotermeerlijn zelfs gedeeltelijk aanleggen door eerdere bezoeken. Lijn 13 was zo leuk door de route waar je onder meer ook de Haarlemse tram tegenkwam.


1276 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN

Als je eenmaal zo’n band hebt door het leuke materieel is die band er voortaan voor je hele leven. En als je op jonge leeftijd, door een bestuurder in 1963 wordt uitgenodigd de 621 naar de kop van het Slotermeerse eindpunt te rijden, is zo’n gebeurtenis een film geworden, die regelmatig in je geest wordt afgedraaid. Die AEG-ers, later dus 1200-en, werden tevens vrienden voor het leven.


1281 LIJN 13 SLOTERMEER

Ik vond de 1200-en toen in de 50-er jaren eigenlijk leuker dan de blauwen, omdat je zo mooi dicht naast de bestuurder kon staan. De AEG-ers waren over de gehele lengte breed, terwijl de blauwen spits toeliepen en dus minder ruimte hadden. Ik zag wel de eerste blauwen de eerste lijn 13-1200-en tijdelijk vervangen of bijstaan! De nieuwe tijd was begonnen. De AEG-ers hielden het gelukkig toch nog redelijk lang vol. Je zag de 1200-en op de lijnen 7, 13 en 16 (en 23). Totdat ze in maart 1960 het tijdelijke met het eeuwige tramleven hadden geruild.


1288 LIJN 7 PLANTAGEPARKLAAN

Voor de echte tramhobbyist hebben we kosten nog moeite gespaard door de overlevende wagennummers van de 1200-en nog één keer achter elkaar te zetten. Hier komen ze:1236, 1238, 1245, 1248, 1250, 1251, 1252, 1263, 1265, 1268, 1270, 1272, 1273, 1276, 1277, 1278, 1281, 1287, 1288, 1289, 1292, 1295, 1297 en 1298. De ruimte voor passagiers in de AEG-ers was maar klein. Helemaal op de drukke lijn 13. De 716-bijwagens waren, leek het, nog kleiner.


1292 LIJN 13 SLOTERMEERLAAN

Maar hun geboortejaar was ongeveer hetzelfde als dat van de AEG-motorwagens. De grootbordessers, 236-390, hebben voor een zeer belangrijk deel en vele decennia het gezicht van de Amsterdamse tram bepaald. En enkele van deze grote tramserie werd bijna 50 jaar oud. GVB-petje af! Lijn 13 was voor mij één groot avontuur! Ik besluit met het noemen van de verwarmde buslijn 13S, die de erg drukke maar koude tramlijn 13 kwam bijstaan in de spitsuren. En ook van deze wereldschokkende gebeurtenis op de eerste dag, met erg veel sneeuw, was ik ooggetuige.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker