Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 184

Share |

DE POPULAIRE MONOCONTROLS (230313)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Al jarenlang overweeg ik om een speciaal hoofdstuk te wijden aan weer een busserie van toen, die meedingt om te worden gekozen tot de populairste GVB-busserie van de bus- en tramgeinteresseerden. Niet slechts de hobbyisten waren enthousiast over de door twee verschillende carrosseriebedrijven (Den Oudsten en Verheul) gebouwde 200-224, 225-244 en de gelede 245-246.


201 LIJN L NASSAUPLEIN

Persoonlijk gaf ik de voorkeur aan de niet veel afwijkende vorm van de 200-224. Net zoals de 225-244 kostten ze fl. 75.000,-- per stuk! Ik had 50 jaar geleden de indruk dat de GVB-buschauffeurs bijna net zo enthousiast waren als wij. Die indruk gaven zij door de enthousiaste en snelle manier waarop ze met de monocontrols omgingen.


202 LIJN 23 SURINAMEPLEIN

De maximumsnelheid was 64 km! Niet verder vertellen, want we hebben ook enkele politieagenten als lezers! De naam is waarschijnlijk ontstaan en gegeven door de uiterst gemakkelijke bediening van het versnellingspookje. Dat bevond zich net rechts van het stuurwiel met stuurbekrachtiging.


206 LIJN 18 CS

De monocontrols hadden 4 versnellingen. Ze stonden niet in vergelijking met de veel minder gemakkelijke bediening van de lijn 12 Leylands en de iets tragere AEC-ers, met voorverkiezers, van lijn 14. Het gold ook voor de trage 33-52, die onder meer langduriger de korte buslijn 17-passagiers vervoerden. Ook deze GVB-serie had voorverkiezers.


206 LIJN 22 SPUISTRAAT

Tijdens het rijden kon je gewoon van de ene naar de andere versnelling schakelen. Zonder dat er wat gebeurde. Het schakelen werd pas geactiveerd na het intrappen van het koppelingspedaal. Ook de AEC-ers, de 1-20-ers en de 21-32-autobussen van lijn 21 waren voorverkiezers. Het midden van de 50-er jaren was een typische nieuwe GVB-bussen periode.


208 LIJN F STATION SLOTERDIJK

Niet uitsluitend de genoemde series werden in het midden van de jaren 50-er-jaren aangeschaft, maar bijvoorbeeld ook de ‘tikkers’ van lijn E, de 250-294 en hun voorgangers voor lijn 11, de 86-105. De jaren 50-busoogst bedroeg maar liefst zo’n bijna 200 bussen! Uiterlijk leken de genoemde busseries ook sterk op elkaar. Dus de leeftijd is de reden en de jaren’50-omzettingen van tram in buslijnen. Het bleek wel dat het GVB iets te veel bussen had gekocht, waardoor de 250-ers langdurig werden gestald in de Remise Nieuwe Achtergracht.


224 LIJN 12 OOSTZAANSTRAAT

Toen het GVB in 1961 alweer nieuwe autobussen in gebruik nam, de 40 110-ers, waren zij uiterlijk totaal afwijkend van de 50er-jaren-busoogst. Terwijl de bediening van het versnellingspookje hetzelfde was als bij de monocontrols. De 60s zetten ook een vette streep onder de jaren ’50-busontwerpen. De monocontrols was een overheersende busserie vanwege het grote aantal exemplaren en de grote lijnen waarop zij dienst deden. Zoals de lijnen F/15 en 18. Vooral 15 en 18 hadden erg veel bussen in de spitsen.


246 LIJN 14 SLOTERDIJK

De busbestuurders van het GVB hadden dus het voordeel van de aanwezigheid van de soeple monocontrols. De twee gelede exemplaren, waarvan er één, de 245, voor latere generaties werd bewaard, deden onder meer dienst op de lijnen F,14,18,20,21 en andere spitslijnen. In de 70-er jaren werden de monocontrols verkocht aan de ENHABO (een GVB-dochter) en zelfs in de vieslelijke mosterdkleur gespoten. Ze bleven wel Amsterdam aandoen en begonnen hun landelijke Noord-Holland-avontuur op het Amsterdamse stationsplein.


246 LIJN F SLOTERDIJK

Alle chroom versierselen uit de 50-er jaren werden van de populaire monocontrols verwijderd. Dus de schoonheid van de monocontrols was in één keer verleden tijd. Maar je kunt niet altijd alléén maar genieten. Daarnaast waren de pittige monocontrols inmiddels méér dan 15 jaar oud. Een zeer respectabele leeftijd voor stadsbussen. Voor mij blijven het altijd de glimmende snelheidsduivels van lijn F/15, die ik nooit meer zal vergeten.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker