Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 181

Share |

LOSSE MOTORWAGENS (110213)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In deze tijd van enorme lange trams (kost minder personeel), door de komst van de Combino’s, kijken we eens terug naar een tijd, waarin de trams juist korter werden in plaats van langer. Personeelskosten speelden toen nog geen heel grote rol.


322 LIJN 11 INSULINDEWEG

De meeste Gta-ers verdienden voor de tweede wereldoorlog enkele tientjes per week! In veel gevallen werden tussen de spitsen en in het weekend de bijwagens afgehaakt en achter elkaar op de eindpuntsporen geparkeerd.


325 LIJN 11 INSULINDEWEG

In dit vooroorlogse tijdperk van gesplitste diensten. De loonexplosie van na de oorlog vond plaats in de 60 en 70-er jaren. En ook na de oorlog kende Amsterdam nog tramlijnen met losse motorwagens. De frequentie van de losse motorwagenlijnen werd wel iets verhoogd.


358 LIJN 17 PHKADE

Eigenlijk werd dat altijd logischerwijs bepaald door het passagiersaanbod. De uitzondering op de regel was het tramverkeer in de Leidsestraat. Door op lijn 2 en later ook op lijn 1 met (veel) losse motorwagens te rijden, kon men meer trams kwijt op de toen nog kortere Leidsestraatbruggen. Dat gold dus voor de lijnen 1 en 2. Ook lijn 4 reed (tijdelijk) met losse motorwagens, net zoals de tramlijnen 11 en 17. Hier was het argument, dat het passagiersaanbod beperkt was.


396 LIJN 2 HOOFDDOPPLEIN

Voordat lijn 11 werd geboren, had ook lijn 26, met grotendeels dezelfde route, losse motorwagens gehad. Net zoals de tijdelijke ‘spoorlijn’ lijn S en natuurlijk tramlijn 18. Lijn 5 kreeg losse motorwagens bij terugkomst uit het hiernamaals als spitsuurlijn na de sluiting van de Weesperstraat.


402 LIJN 4 WESTELIJKE TOEGANGSBRUG

Het argument was hier nu, dat men niet genoeg personeel had voor de lijn 5-bijwagens. Na enkele maanden kwamen de bijwagens + conducteurs weer terug. Zowel lijn 4 als lijn 17 reden in de 50-er jaren wisselend met drieassers en blauwe wagens. Ik had destijds familie op de Nassaukade en op de 3e etage zag ik tussen de huizen door onder meer de losse drieassers van lijn 17 door de Marnixstraat rijden.


411 2 LIJN 1 STADIONSTRAAT

Wat niemand in de 60s ooit verwachtte, waren de beroemde wachtwagens, losse blauwe wagens en losse drieassers, die bij vertragingen tussen 9 en 16 uur op de stationslijnen werden ingezet. Losse wachtwagens op erg drukke lijnen als Slotermeerlijn 13 en Osdorplijn 17.


498 LIJN 5 AMSTELSTATION

Verder verspreidden zij zich over alle stationslijnen, totdat ook hier de 3-delige gelede trams de wacht overnamen. Werkelijk sensationeel waren ook de niet-GVB-trams, die in de 90-er jaren, tijdens het André Testatijdperk, probeerden het GVB over te nemen. Losse Haagse PCC-ers reden onder meer op lijn 14. Gekoppelde Haagse PCC’S onder meer op lijn 4.


504 LIJN 27 MIDDENTOEGANGSBRUG

Maar wij hadden het over losse motorwagens. In de 70s is het wel voorgekomen, dat door personeelsgebrek een heel enkele keer de drieassige bijwagens op normale spitsdiensten ontbraken door personeelsgebrek. Vervolgens reden alleen de motorwagens. Tijdens de ombouw van de kleine gelede wagens tot dubbelgelede trams reden ook tijdens de avonduren door materieelgebrek losse drieassers op lijn 1.


509 LIJN 2 OVERTOOM

In hetzelfde decennium werd Amsterdam verrast met vaste losse drieassers op lijn 27! Terwijl de trotse lijn 27 ooit begon met twee- en in de ochtendspits (tijdelijk) drieassige stellen. Eigenlijk is het nauwelijks te begrijpen, dat hetzelfde bedrijf binnen enkele decennia zowel met piepkleine, losse motorwagens als met de enorm lange Combino’s heeft gereden. Maar de bevolkingstoename in Amsterdam zal hier ongetwijfeld een rol in hebben gespeeld.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker